73 Responses to “China – cea mai mare greseala a ultimei generatii”

  1. altcalic says:

    https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-04/the-big-hack-how-china-used-a-tiny-chip-to-infiltrate-america-s-top-companies

    Las asta aici pentru cei care inca mai cred ca poporul chinez e prieten cu cineva si nu suntem de fapt intr-un razboi rece. Asta da un inteles nou si futaiului lui trump cu china, makes better sense now.

    Ce ma ingrozeste pe mine e faptul ca desi se stia de asta de ceva timp, n-am auzit absolut nici un producator de chipuri ca-si muta fabrici inapoi in US. Pana nu ai niste alternative viabile care sa vina de pe alte meleaguri plm, nici n-ai cum sa alegi. Da, as vrea sa cumpar electrocasnice si alte electronice care NU sunt facute in china, dar sa moara gibilan daca ai de unde sa iei.

  2. Chinese Number 1 says:

    Nu prea inteleg de ce ai facut acest rant. Pana la urma productia se mutasera in China pentru un motiv. Aceleasi motive pentru care China le va si pierde. In acelasi timp China nu isi permite sa aibe o moneda puternica pentru ca atunci vor avea probleme cu exportul.

    Mai e de mentionat ca nici nu prea stim adevarata situatie economica a Chinei avand in vedere ca statul nu dezvaluie statisticile adevarate si le masaluiesc.

    Hai sa-i lasam si pe “minoritati” sa devina super-putere si sa conduca lumea. Sper ca iti place curry-ul, Kebab-ul si chow mein-ul ca asta o sa fie dieta ta la pensie LOL.

  3. IulianS says:

    Si-i pacat ca nu am facut backup inainte de a fute shutdown ultima data la site, sa vedeti cata lume spumega ca-s eu prost c-am luat cauciucuri Michelin si nu am luat nu stiu ce Nan…something din China, ca erau mai ieftine! Ah, si aia care spumegau? Sa tot faca intr-o luna cam juma’ din cat fac pe zi.

    Pai cam ti-ai raspuns singur. N-ai bani te-nchini la China cu 7 maini, mai ceva ca babele din autobuz cand trec pe langa biserica.

    Eu zic ca problema nu e ca fac astia in China treburi, ci ca noi nu ridicam nivelul. Adica cu cine vrei tu sa concurezi la facut scobitori, facut pungi samd? E posibil sa fie prea tarziu ca ne-am culcat pe o ureche cu imaginea lucratorului chinez, prost platit, sarac perpetuu care nu are nimic mai bun de facut in viata decat executie. E uite ca chinezul s-a ridicat si acum concureaza pe orice segment cu noi, de la chestii necalificate pana la high tech.

  4. Manowar says:

    Sper ca iti place curry-ul, Kebab-ul si chow mein-ul ca asta o sa fie dieta ta la pensie LOL.

    Nu stiu ce e cu voi, astia care credeti ca apucati pensia.

    Dar hei, daca mergem pe optimism, da, ar merge un kebab.

  5. Rnx says:

    Cand aia in China au reusit sa produca la calitate..3/5 sa zicem, si pret 5/5, fata de productia locala, cu pret de.. 2/5 si calitate 5/5 cred ca s-a terminat jocul, nu?
    Nu cred ca mai are cineva ce sa mai aleaga in loc de chinezarii, cand piata e invadata deja?
    Nu vb de masini, inca, dar poate ca daca statele reuseau sa ofere alte conditii si taxe pt marii producatori, nu se ajungea aici?

  6. RV says:

    @altcalic – trump N-are legătură cu China și n-are legătură cu orice bazat pe logică și raționament. E doar pupulism ieftin care s-a întâmplat să se sincronizeze cu câteva descoperiri.

    @ mano: Eu aș fi mai rezervat. Vezi the China Hustle. La urma urmei degeaba fac căcaturile acolo la preț de nimic dacă omul alb le dezvoltă în Europa sau SUA.

  7. InVizită says:

    Cred ca ai omis o chestie din toata povestea de mai sus: aceleasi generatii le-au permis chinezilor sa se pise cu bolta pe tot ce inseamna cercetare/dezvoltare a unui produs & co. Daca nu reuseau sa ciordeasca/sa copieze produse si daca existau sisteme prin care sa opreasca invazia de clone, poate China nu ridica asa de sus nasul.

    Da’ cum pe unii i-a durut fix in dos… soarta. Ba chiar as putea emite o “teorie” cum ca anumite clase sociale s-au folosit de chinezi (=incurajat) pentru a f*te alte clase sociale care sunt nitel mai sus. Pe principiul: ma cac pe costurile tale de cercetare/dezvoltare, eu nu platesc asa ceva si vreau doar produsul.

  8. ac_dc says:

    La unele nu prea mai poti altceva, man. Cam la toate electronicele. Cred ca si electrocasnice.

    Chestia e ca daca nu faci tu, mai sunt 10 care fac. Si mai sunt si companii mari, guverne care cumpara en gros: telecom, chestii – 3 la 10 mii. Pretul cel ma mic. Si cine sa castige…

    Eu oricum nu prea mai cumpar decat de nevoie. Telefon la 5-6 ani etc. N-am nevoie de aspirator cu wi-fi etc etc TV nu mai am (well, am CRT, de acum 12 ani, nici nu mai are cablu in el). De cand sunt sarac, repar si chestii, ma rog, ce se poate (au unii talentul sa le faca sa se strice dupa 2-3 ani). Au ajuns sa puna nituri in loc de suruburi (bine, asta de mult, dar am gasit din nou o chestie d-asta)

  9. Adrian25 says:

    Poate facem o listă cu produse care încă de produc în Europa, la telefoane nu știu nici unul

  10. ZmeulZmeilor says:

    Subscriu la “nu mai poti face ceva decat fff greu”.
    Uite, eu sunt hobbyst – scale modelling. Bai, deci pana acum 3 ani firmele clasice aveau monopol. Italeri, Revell, Matchbox, Airfix, Tamiya, Dragon (desi astea 2 sunt japan). Well, de vreo 3 ani au intrat pe piata niste producatori chinezi cu tancul. La propriu, au niste subiecte fucking awesome si niste matrite cu detalii de pici. Adica da-o mortii ei, esti firma din anii ’60-70,ai prins baby boomers si te ia un orezar? Aici cumva vina este si a firmelor traditionale care s-au culcat pe o ureche si care au lasat pe orezari sa le ia fata. Plm, RyeModel, Meng, Takom. Pana acum 5 ani radeam cand auzeam asemenea nume, acum devin norma.
    Pe de alta parte, pot cauta-gasi un documentar despre industria auto chineza care e departe (inca) dar tureaza bine motoarele. Ei, la o firma din asta a lor (gen Golden Bow Auto), designerii sefi erau niste nemti veniti de la… Merc si Audi.
    Pai pe astia tb sa ii crucifici in conditiile in care industria auto europeana e nr1 dpdv al fabricilor/muncitorilor. Si puletii spuneau ca e mereu bine venita mai multa concurenta. Lol.

  11. iexies says:

    Problema e chiar mai generalizata si nu tine numai de “cumparatorii” casnici. Problema principala tine de faptul ca in china costurile de productie sunt mai mici. Si toti se duc acolo.

    Nu e ca si cum omul de rand cumpara RMN-uri, CT-uri, C-Arms si etc. Dar majoritatea sunt facute in China. Poate nu produsul complet (chiar daca de multe ori si ala e) da 90%+ din piese sunt. Siemens, Phillips, GE, Medtronic, au mutat mare parte din productie in China cam pe acelasi motiv pentru care si tu ai plecat din Ro in Uk. Ai acelasi numar ca salariu dar in alta moneda. Asa si la ei, de ce sa platesti 5000 de euro unui neamt cand poti plati 5000 Yuan – cam 10%? Salariu mediu in china e 55,000 de yuani / an. Cam 7000e.

    Cumparatorii pot sa zica “Plm, nu cumpar daca sunt facute in China”. Dar majoritatea firmelor se uita la alte fime si zic “Huh….e mai ieftin acolo” si tu ca si cumparator ramai cu buza umflata.

  12. NuTzy says:

    Sa înțeleg ca ai trimis înapoi telefonul tau chinezesc?

  13. BogDan says:

    Un prim exemplu.

    Mai precis modelul de chitară Yngwie Malmsteen al celor de la Fender.
    În magazinul românesc de profil, reprezentant Fender în România, acea chitară costă 10.500 lei, mai precis 2.600 de dolari.
    Luată de la chinezi mă costă 250-300 de dolari.
    Desigur, aici intervin diferențele: lucrătura la chinezi este de nota 3/5 față de Fender, dozele nu sunt ceea ce pune Fender pe chitara sa și, clar, chitara are nevoie de un setup. Mno, lucrătura nu afectează, dozele Malmsteen sunt pe la 3-4 milioane în magazin (2 milioane la mâna a doua), iar setupul îl fac fără probleme singur dacă acea chitară nu are defecte majore. Ia ghici… de unde cumpăr ceva care să arate a acea chitară a lui Malmsteen? Este reprodusă în cele mai mici amănunte dacă știi de la cine să cumperi, și dacă pui și dozele originale pe ea atunci poți ieși liniștit pe scenă, nimeni nu-și va da seama ce ai în mână. Și asta cu 500 de dolari, nu cu 2.600.
    La fel cu chitarele Zakk Wylde sau Steve Vai, alte chestii care mă atrag.

    Un al doilea exemplu.

    Bântuiam orașul cu nevastă-mea. Asta-i moartă după bufnițe. Vede ea la nu știu ce mizerie de magazin din metroul de la Unirii un ceas cu bufniță, mă rog, deschideai mecla bufniței și aveai ceas, plus o curea pe care printată o bufniță. 42 lei costa. Ajung acasă, mă duc de curiozitate pe Ali, același ceas costa 2 dolari. Păi, în cinstea afaceriștilor români, ia zi, cam de unde crezi tu că l-am cumpărat?

    Al treilea exemplu.

    Căutam un Android smart box. Arunc eu un ochi pe la magazinele noastre de profil, cea mai ieftină chestie (no-name!!!) era de la 275 sau 295 lei în sus. 300, na, facem rotund. Și n-avea deloc review-uri bune. Mă duc pe Ali, văd o mizerie de asta cu review-uri pozitive, de la un producător care vânduse câteva mii de bucăți, preț 22 de dolari. Mno, cam de unde crezi tu că am cumpărat? Funcționează și la ora asta, i-a dus-o Para lui Balenoiu 🙂

    Ideea cred că este simplă. Câtă vreme javrele astea nu se vor opri să ia pielea de pe noi pentru orice căcat vândut într-un magazin care poartă un brand, acesta fiind și singurul motiv pentru prețurile alea infecte, eu zic că a apela la Ali nu este deloc greșit. Până la urmă muncesc ca să-mi fie bine, nu ca să cotizez la Altex, eMag sau alte puleți de gen, sau la nenea Dorel din metrou de la Unirii care a descoperit că poate face business dacă ia la kilogram din China și vinde en detail la fraierii din România. Valabil și pentru eMag și Altex, de altfel.

    Cam asta este de fapt problema. Nu că produce China ieftin. Nu că faci o greșeală că iei de acolo și că-i susții pe ăia. Nu.

    Greșeala este că suntem obligați să plătim ca animalele pe produse care nu merită sumele acelea și asta doar pentru că ni se spune că ăla este originalul. Strict și referitor la original, Gibson de-abia a scăpat de faliment în condițiile în care chitarele sale erau din ce în ce mai scumpe și din ce în ce mai prost fabricate. Dar, ai dreptate, erau făcute pe SUA. Originale. Lol. Și au dezamăgit pe toată lumea, iar acolo vorbim de o legendă. Lumea fără Gibson nu ar mai fi la fel. Lumea muzicală, desigur.

    Așa că muie. Muie pentru urcatul prețurilor în sky high, pentru bătaia de joc de o numesc ei branding (câte căcaturi de brand nu-s produse în China???) și muie pentru celelalte mizerii cu care ne ușurează de bani. Când se gândesc la respectul datorat cumpărătorului… poate atunci vor merita o soartă mai bună 🙂

  14. Manowar says:

    @Bogdan: si un al coispelea exemplu nu?

    Ai listat acolo trei chestii. Toate 3 sunt chestii pe care nu le am. De care nu am nevoie. Mai important, de care nu ai TU nevoie. Si nici sotia ta. Stiu, drepturile femeii includ dreptul la ceva-uri cu bufnite, dar…

    Nici macar nu stiu ce e aia un Android smart box. Si nici nu vreau sa stiu.

    @Nutzy: fix pentru oameni ca tine am precizat “cand ai alte optiuni”. Stateam si scriam si m-am gandit “in mod sigur se va trezi vreun idiot care sa-mi atraga atentia ca probabil si procesorul din PC-ul meu e facut in China; sau telefonul; hai sa le explic idiotilor preventiv ca inteleg, daca nu exista alte optiuni, nu-i condamn”. Asa c-am scris acolo mare si frumos:

    Nu ai nici o scuza daca te apuci de cumparat chinezarii cand ai alte optiuni. Subliniez “cand ai alte optiuni”, ca la unele produse, in ziua de azi, nu prea mai ai optiuni.

    Dar uite ca pe tine nu te-a ajutat. Absolut deloc. Si presupun ca nici pe alti idioti.

    Tot ce pot face pentru voi e sa va scutesc de chinuri.

  15. BogDan says:

    Ai listat acolo trei chestii. Toate 3 sunt chestii pe care nu le am. De care nu am nevoie. Mai important, de care nu ai TU nevoie. Si nici sotia ta. Stiu, drepturile femeii includ dreptul la ceva-uri cu bufnite, dar…

    Ai dreptate. De o asemenea chitară nu am nevoie. Făceam doar diferența în materie de cât este de fapt și cât ajunge să fie după ce i se pune stickerul cu Fender. La fel… Android smart box. Și aici avem aceeași problemă, cu cât este vândut așa ceva și cât face el de fapt. Și la vremea la care l-am liat aveam nevoie, renunțasem la cablul TV și trebuia să vedem meciurile împreună. Este drept, aveam și laptop 🙂
    Cealaltă chestie face parte din aceeași zonă a discuției. Bișniță. De la toți, de peste tot. Și nu sunt chiar genul să particip la asta.
    Chitara face parte din zona pe care nu mi-o permit. Am una acasă, aș vrea una ca aia, 10.000 lei nu am, dar nici nu mă grăbesc să cotizez la chinezi. 300 lei pe un Android box nu am probleme să dau, dar nu câtă vreme este chiar el cumpărat de pe pe Ali și vândut aici, că na, se găsesc fraieri.
    Cealaltă chestie ține de femei. Și da, nici acolo nu concep să hrănesc un zerg doar pentru că a avut el noroc să facă bișniț 🙂

  16. BogDan says:

    Să corectăm, zic:

    “Și la vremea la care l-am luat aveam nevoie, renunțasem la cablul TV și trebuia ca eu și Para mai și vedem meciurile împreună.”

    Oboseala.

  17. Manowar says:

    Ai dreptate. De o asemenea chitară nu am nevoie.

    Nu, omule. Tu nu ai nevoie de nici o chitara. Asta daca nu cumva ti-ai facut trupa si esti pe val.

    Ah, ca poate vrei una? Da, te cred. Dar nevoie nu ai.

    Zic asta ca om care are un Fender. De care nu are nevoie 🙂 dar vorba aia, al meu e celebru. Si a fost gratuit. Nu, nu e facut in China.

  18. BogDan says:

    Man, nu știu cum este la tine, dar eu am nevoie. Cânt la chitară, cânt la muzicuță, fac jam session-uri rare cu un bun prieten care cântă și el, asta ajută la suflet și la minte. Nu am nevoie de chitara AIA, DA. Am nevoie de o chitară. De aia o și am în casă. Dar este drept, am dat pe ea 1.000 lei, nu 10.000.
    Trust me, am. E o evadare.

  19. InVizită says:

    @bogdan Pari a fi exemplul perfect de om care nu intelege ca pretul unui produs nu are cum sa cuprinda doar costul de fabricare.

    Daca spuneai ca ti-ai luat nu-stiu-ce chinezarie pentru ca rupe China la design de chitari, poate as fi inteles. Altfel, nu faci decat sa demonstrezi ca dai fix doua flegme pe cei care concep si gandesc si ca “apreciezi” strict munca bruta. Banuiesc ca te-ai prins deja cine face asa, nu?

    P.S. Tarile in care Ali vinde cel mai mult sunt Rusia, Brazilia, Spania. Un club extrem de select, de altfel.

  20. Orbu says:

    @Manowar: Băi poate, dar unele chestii sunt enervante și îți vine să te oprești direct, da’ direct în China.

    Trebuia să îmi iau caucioace la rabla și cum modelul finlandez pe care îl aveam pe mașină nu se mai produce iar alte modele de ale ălora sunt și mai nașpa și am văzut că jumate sunt fabricate in Rusia ( mai bine cumpăr din China decât din Putinezia ) , zic hai că îmi iau niște A/T-uri de la Continental, că au chestii și în România și pula mea. Cu steagu’ sus.
    Si-apoi am discutat cu mai mulți cunoscuți despre ideea mea din care doi erau înrăiți direct cu niste gume coreene montare pe rablele lor. Ambii cu aceeași problema . Dintr-un set de cauciucuri noi Continuăm, fabricate in Romania, până (din aia cu explozie ) la două. Ok, ei merg mai repede un pic decât mine, dar nu fantastic.
    Nu știu cum să spun dar eu nu am mai avut o explozie …nu știu dacă am avut vreodată. Chestia asta e din aia care te trimite direct în China că asta e un brand de anvelope Tier 1 ( din liga Michelin, Bridgestone, Pirelli) . Nu are voie să se comporte așa.

    În fine, eu am rezistat și mi-am luat ceva americane fabricate prin Europa, dar dacă plătești 500 de euro pe un produs ( set de cauciucuri ) local și se comportă mai slab decât o chinezărie la jumătate de preț, și nu e o chestie de conveniență, gen un tricou, sau whatever, parcă nu îți mai vine. Chit că ai opțiuni . Dar s-ar putea să gândești că sunt proaste.
    Și nu e numai la astea așa.
    La mașini e la fel. Nu chinezii (încă ) dar japonezii și coreenii fac unele mașini mai fiabile decât aproape toate din Europa. Considerabil mai fiabile decât cele la același preț.
    Noi toți știm ce spui tu acolo, dar nimeni nu prea vrea să conducă rable la suprapreț.
    Și nici nu are toată lumea bani de Range Rover / Mercedes/ BMW/ Audi.

  21. Adi says:

    Bai, eu nu inteleg mesajul. Inteleg cuvintele, dar nu si mesajul. Nu de alta, nu imi pun cauciucuri chinezesti pe motocicleta (unde diferentele cele mai mici de calitate se simt), imi pun Michelin, dar la aproape toate produsele pe care le comand pe AliExpress nu exista alta optiune. Azi chiar am facut shopping masiv, am lansat 9 comenzi de 3-5 dolari bucata, niste becuri de pozitie de moto si unul de far (nu se fabrica in Europa, chiar si pe alea de la reprezentanta Yamaha scrie Made in China pe cutie), doua cabluri USB, niste baterii CR2032, etc. Am nevoie de toate astea, ca la cat sunt de zgarcit nu le-as cumpara daca nu as avea nevoie, si stiu ca nu se fabrica nicaieri in alta parte. De unde vrei sa le comand?
    Da, cand am avut de ales am luat scule nemtesti (fabricate in Germania, nu importate), dar aproape niciodata nu am de ales. Pana si echipamentul moto pe care il iau e o parte fabricat la Adunatii Copaceni, dar nu poti sa il cumperi din fabrica, se duce geaca pana in Italia si o trimite Dainese inapoi prin canale oficiale in magazin. Oricum nu as lua haine de la chinezi, dar daca ma duc in Decathlon si pe tricou scrie “Made in Vietnam” ce sa fac, sa ma duc la Trainica in Pucioasa sa cumpar tricouri? Nu pot, ca s-a inchis acum vreo 20 de ani.
    Daca atunci cand am de ales iau chestii facute in Europa, in restul timpului iau ce gasesc si “Made in China” e de obicei singura solutie, daca nu e Vietnam, Tailanda, Bangladesh, Pakistan sau pe unde are vanzatorul european sursele, ca fabrici nu mai are nimeni. Atunci care e rostul postarii?

    Lucrez pentru o companie care acum 15 ani avea 300 de fabrici in toata lumea. Din intamplare nu e genul de produse pe care sa le fabrici in China si sa le aduci pe avion (volum si greutate prea mare) si nici sa le aduci pe vapor in 3 luni, asa ca fabricile sunt distribuite in functie de consum. Ghici ce – mai sunt sub 180 de fabrici azi, o parte s-au inchis si s-au consolidat (in loc de 2-3 pe tehnologie mai veche au facut una noua si mai mare), dar jumatate din tot ce s-a deschis in ultimii 10 ani e in China si produc doar pentru piata locala. Da, exista si asa ceva, companii straine care produc pentru chinezi si se lupta cu competitia locala, dar e o picatura in ocean, mai ales ca fiind productie si desfacere locala nici nu are vreo influenta in balanta de import-export.

    Problema nu e a generatiilor de cumparatori de chinezarii; problema e gastii de fonduri de investitii, in special a fondurilor de pensii, care vor profituri in crestere din actiunile detinute pe bursa si care preseaza companiile listate (americane si europene, ca restul nu conteaza) sa aibe profituri cat mai mari. Preseaza rau, acum 5 ani cand CEO-ul nostru a fost presat “sa creasca productivitatea” (adica sa reduca numarul de angajati) si nu a dat afara 25% din personal, cum voia Wall Street, a zburat din pozitie si in urmatorii 2-3 ani au disparut 20,000 de angajati: hiring freeze de ani la rand, urmat de “retrageri” la pensie sau “pursue other interests” la greu. Si cum munca nu putea fi facuta fara aia 20,000 au inflorit contractorii, ca pe aia nu ai headcount target, si am avut colegi dati afara care au aparut dupa o luna pe post de contractor si cu 25% mai mult la salariu. Cred ca sunt cativa contractori pe-aici, stiu ce inseamna si profita de pe urma unor asemenea oportunitati. Am zis ca s-au redus si trainingurile pentru angajati si s-au limitat salariile, astfel incat practic nu poti sa mai angajezi oameni competenti?

    Toate astea sunt din cauza de Wall Street, fonduri de investitii si fonduri de pensii. Ca fara aia nu se ajungea la un race to the bottom cu outsourcing, offshoring si contracting. Pentru ca atunci cand te uiti doar la costuri, China e ieftina, iti bagi picioarele in Europa socialista care vrea salarii de 10 ori cat un chinez pe mai putina munca si conditii mult mai bune de munca (totul relativ) si in SUA si muti fabricile in China. Ca nu poti pretinde ca un european sau un american au slariul mediu pe la 30-40,000 de euro/dolari si un chinez la 3-4,000 doar pentru ca un chinez lucreaza mai putin sau pentru ca e dreptul constitutional al europeanului sa traiasca mult mai bine decat chinezul. Iar daca chinezul e dispus sa munceasca pe un salariu de 10 ori mai mic si europeanul nu e dispus sa faca absolut nimic ca sa reduca discrepanta, e mai rentabil sa faci treaba in China si sa ii lasi pe muncitorul european si pe cel american pretinda in continuare, ca niste lemmings, niste salarii doar pentru ca au dreptul la ele. Iar restul – pretul caselor, masinilor etc. e legat de salarii, daca salariile ar scadea la 1/2 in Europa si pretul caselor o sa se aseze tot pe-acolo, ca o sa fie si de 2 ori mai ieftin sa faci unele noi si nici nu o sa mai fie atatia bani disponibili pe piata sa tina preturile sus. Dupa cum spuneau niste colegi din China care au studiat cum traiesc aia de prin sate cu 1 dolar pe zi: un pic mai prost ca noi, dar nu cu mult; tot atatia cartofi si tricouri isi cumpara, doar ca la alte preturi. Culmea, chiar si produsele europene care sunt 10-20 lei in magazin acolo costa sub 1 leu, paritatea oficiala a valutei nu are nici o relevanta. Din UK ar trebui sa stii asta mai bine, cel putin eu am prins vremurile cand lira era 2 dolari si preturile in lire erau aceleasi cu preturile in dolari.

  22. Manowar says:

    Trust me, am. E o evadare.

    Inteleg perfect. Unii joaca heroes, altii dau in corzi, altii in coarde. Fiecare cu damblaua lui.

    Tot ce iti spun e ca in cazul asta, tu evadezi intinzand voios sarma ghimpata din jurul tau.

    Nu, alegerea nu e “iau de la chinezi sau iau de la bisnitarii care au luat de la chinezi”.

    Alegerea poate fi si “nu iau”. Sau “iau cand imi permit de unde trebuie”. Sau alte alea.

    @Orbu: coaie, nici mie nu mi-a placut sa dau dublu pe Michelin fata de cat as fi dat pe ceva chinezarie troglodita. Si, cine stie, poate chinezaria era la fel de buna pentru nevoile mele, ca nu sunt sofer de curse.

    Doar ca eu deja aveam un copil. Si trebuie sa ma intreb daca vreau sa traiasca la nivelul din Europa sau la ala din China.

    Da, si eu cumpar anumite chestii facute in Asia (nu neaparat China, dar e tot aia). Ca nu mai am de ales. Ca aia de dinaintea mea au cumparat in masa de acolo si acum nu prea mai poti gasi un smartphone facut in EU/US. Sau diverse componente de PC.

    Asta e o treaba la care nu prea ai de ales.

    La cauciucuri, ceasuri, chitara etc…ai de ales.

    Inteleg, multi alegeti ieftin. OK. Aveti motivele voastre – unele poate chiar valide. Dar vedeti ca ieftinul ala va costa si o sa va coste de-o sa va muscati degetele, cauciucurile si chitara.

  23. Manowar says:

    Iar daca chinezul e dispus sa munceasca pe un salariu de 10 ori mai mic

    Nu e dispus. Nu are de ales. Pentru ca nu are drepturi.

    Noi, pe aici, prin Europa, avem.

    Nu, solutia nu e sa renuntam noi la ele ca sa fim egali cu sobolanii.

    De tine nu stiu, dar pe mine nu ma intereseaza sa fiu egal cu ala. Sa “reduc discrepanta”. Ma intereseaza sa nu ajung ca ala. Poate ar trebui sa va intereseze si pe voi.

  24. Adi says:

    Eu nu vreau sa fiu egal cu chinezul, nu am vise de égalité, fraternité, doar de liberté, dar aia s-a dus de mult pe pula in Europa.

    Dar sunt realist: atata timp cat chinezul o sa faca treaba comparabila (adica si un pic mai proasta, tot e destul) pentru de 10 ori mai putini bani, e o competitie in care nu prea ai argumente sa castigi. Stii, daca te duci la piata si unul iti cere 10 lire pe kilul de rosii si altul 1 lira, nu o sa alegi rosiile de 10 lire pentru ca vanzatorul ala are drepturi, iar ala de 1 nu are si nu ii respecta drepturile fermierului care le-a produs. Diferenta e pur si simplu mult prea mare ca sa fie acoperita, cu toate deficientele distantei tot e prea mare. Cand diferenta intre Europa si China va fi sub dublu, atunci poti discuta de a alege Europa in fata Chinei, iar daca reducerea diferentei se va face prin cresterea Chinei, scaderea Europei sau intalnirea undeva pe drum chiar nu e ceva ce tine de noi.

    Stii, la fizica te invata o chestie: daca diferenta de potential intre 2 sarme e prea mare o sa curent din una in alta si daca nu vrei tu: face arc electric. Cu cat diferentele sunt mai mari cu atat fortele sunt mai puternice, iar totul merge spre atenuarea diferentelor in mod natural.

  25. Adi says:

    Nu e dispus. Nu are de ales. Pentru ca nu are drepturi.

    O pula. Imi zici ca si eu ar trebui sa castig triplu, dar nu o fac pentru ca nu am drepturi. Nu, o fac pentru ca nu am de ales, joburile alea platite triplu nu stau pe strada sa le aleg. Asa si chinezu, munceste unde poate pe ce poate. Nu exista dreptul de a fi miliardar, milionar sau pur si simplu platit cu salariul de X dolari pe luna, banii nu cresc in copaci si chiar daca ar creste, ar fi in cantitate finita si tot exista niste limite in a-i imparti.

  26. Mike says:

    Strategia lui Trump ca sa castige alegerile s-a bazat si pe muia care o sa le o dea chinezilor. Omul e un showman, manipulator, megaloman dar intelligent si isi da seama ca are numai de castigat in alegeri atata timp cat continua sa le dea peste bot la chinezi impotriva corporatiilor care tot o dau ca pierd bani. Pana la urma , ceea ce il intereseaza pe Trump sunt joburile , adica sa tina oamenii ocupati, chiar daca lucreaza in pierdere. Votaci americani sunt cam ofticati pe chinezi si la fel se intampla in Europa cred unde incep sa apara noi trumpeti. Acuma sa vedem cum vor reactiona globalistii / corporatisti la schimbarea asta de directie.

  27. Jiji says:

    Ce e la fel de trist e că și Europa are două tipuri de produse, alea bune pentru Vest și alea mai de mâna a doua pentru Est, deși oficial sunt aceleași. La același preț sau chiar mai scumpe la noi. Vrei sa iei produse europene ca să nu îngrași mamutul chinezesc și ei îți dau țeapă.
    Plm și Muie Steaua. #2viteze #wokeuplikethis

  28. Deria says:

    Chestia e ca nici nu stiu de ce mai cumpara acum lumea rahaturi facute-n China.

    Ba da, stii. Ai scris chiar tu ca stii.

    Uite, eu i-am cumparat fie-mii echipament sportiv din Decathlon. Online, ca n-am Decathlon aproape, si cu transport de 20 lei, ca nu ma incadram pt. comanda gratuita. Echipamentul ala e o petarda. Daca stiam cum e, nu l-as fi luat. Nu l-am returnat pentru ca i-a rupt etichetele si l-a purtat asa cum era.

    I-am luat echipament sportiv si de pe aliex. Pentru ca pe aliex am dat 55 lei, iar in Romania as fi dat 150 lei. Sau 200. Si ar fi fost acelasi material, dar cu o alta eticheta.

    Ghiozdanul, in schimb, i l-am luat Herlitz, cu 220 lei. E super si n-au chinezii echivalente pentru Herlitz sau Belmil sau alte firme din Europa in this range. Uniformele le prefer poloneze.

    In cazul meu, e dupa buget.

  29. tibanul says:

    @orbu, eu am avut gume continental 4 ani si nu am avut nicio pana(de aia cu explozie), nici nimic. Acum am continental de vara si yokohama de iarna(nu se gaseste altceva la japitza asta de masina). Stii cum suna asta, ce zici tu despre prietenii tai? a cayenne cu gpl. Nu stiu daca pot rezuma mai frumos de atat: Suntem prea saraci sa ne imbracam ieftin.

  30. Rads says:

    Ha… nu stiam ca Volvo-ul are chestii chinezesti. Eu cand mi l-am luat nu m-am gandit la asta… dar am decoperit, cat stateam in trafic si ma plictiseam, ca o bucata de plastic, un capac de la bricheta, e Made in Romania!

    Desi am impresia ca volvo-ul meu a fost asamblat in Ghent, Belgia.

  31. Razvan says:

    Din păcate tot mai puţine chestii nu sunt făcute în China, chiar şi parţial.

    Iar majoriatea rahaturilor de consum pe care le găsim în maagazine (carcase de telefon, bufniţe cu ceas etc.) sunt echivalente cu cele vândute pe Aliexpress & Co., doar că au în plus adaosul comerciantului (şi ceva taxe).

  32. Orbu says:

    @Tibanul: Nu-i vorba nici de Cayenne nici de GPL. Au niste rable mai low cost decat a mea sau poate la fel, ca sa zic asa. Iar cauciucurile continental le fac cinste. Ar putea lejer functiona cu cauciucuri Tier 2 gen: Fulda( nemtesti), Nokian (finlandeze, am zic ca am avut si eu), Vredestein ( olandeze), sau Tier 3 : Kormoran ( poloneze), Taurus( unguresti) -> destule optiuni. Dar pentru ca au jante mai mici, diferenta de pret de la astea Tier 2 la Conti nu e asa de mare si-au zis oamenii ( si eu aveam aceeasi parere) : Uite, ba , iau din astea, ca-s “premium” si-s facute in Romulania. Eh?
    N-am nicio indoiala ca nu toate cauciucurile astora sunt muci, ar fi si culmea, plm, nu ar mai prinde segmentul premium, ca sunt si aici niste teste si conditii, dar zic la nivel de individ. Daca rulezi gume cu indice de viteza H ( 210 km/h) in conditii de viteza mai mica si puff, iar gumele sunt din categoria premium ( presupun ca stii care-s motivele pentru care un om plateste premium cand ar putea sa cumpere specificatii similare cu bani mai putini ( Tier2, 3), nu? ) cred ca te enervezi si iti bagi pula in ei de copiii nostri si de “sa sprijinim economia”.

    La fel cu masinile. Iti cumperi tu Ioropeana, sa zicem noua, de ce nu. Si nu ai bani chiar de Mercedes si BMW ( da, stiu masini de secretare, da’ unii nu au in plan 300 de lire/ luna rata sau poate vor sa conduca ceva ce-si permit sa cumpere nu sa ce d-abia isi permit sa plateasca rate) si ajungi la alte chestii mai de buget cat de cat : Reno, Skoda, Ford.
    Si te trezesti ca ajungi cu rabla de Skoda in service – pe garantie- de vreo 10 ori pe aceeasi problema gen ambreiaj pentru ca muie DSG si implementarea de pe unele dintre rable, sau cu Fordul si motorul “Ecoboost” futut frumos pe toate partile de miniaturizare si modernizare prost/ ieftin implementate si de-abia asteapta aia sa iesi din garantie ca sa-ti traga pula prin gura, stii ce zic? Chestiile astea se intampla nu-s visate de mine azinoapte.
    Si vezi ca amicii tai care-si urasc copiii o ard bine mersi, fara nervi si riduri, in rable coreene si japoneze, tot din alea ieftine. Si vine Manowar si iti spune, duceti-va, ba, de-aici ca voi acum aveti bani si optiuni la unele chestii, in timp ce tu o arzi cu rabla in sant.
    Si tot ce pot sa spun e bai, Manoware, merci de sugestie, da’ uite nu prea imi place optiunea asta, cre’ ca tura viitoare-mi bag pula in ea de optiune.

    Si totul se reduce din nou la nu mai fiti saraci si permiteti-va Mercedes si BMW si ce pula mea mai e facut in Europa la categoria premium, sau daca sunteti saraci suferiti pe altarul economiei pentru binele Europei, sincer, pentru binele alora care au bani de Mercedes si BMW, daca ne uitam atent.

    Ia uite ici exemplu:
    1) Anul de gratie 2015. Pus iarba in curte, necesita masina de tuns iarba. Una ok de pe continentul mult iubit costa incepand de la 1500 de lei ( Hecht (CZ), Husqvarna(SE)) sau mai scumpe daca vorbim de McCulloch, Stihl.
    Eh, eu in 2015 cand cautam unealta nu prea aveam banii astia de aruncat pe asa ceva .
    Si discutam cu un tip din asta de vanzari de la un magazin oarecare de din astea mai premium si-mi zice: coaie, daca nai 1500 de lei nu-ti permiti gazon’.
    Si am fost gen ba, sa-mi bag pula in ma-ta, ca gazonul e o iarba si cred ca mi-l permit, ba mai mult nu-ti permiti tu sa-mi spui ca ar trebui sa stau in praf, ba, jegosule, si mi-am luat prima gioarsa chinezeasca de 700 de lei, cu care ma mai trag pe cur si acum.
    Si-am cumparat mai tarziu o gioarsa electrica Bosch , care pe langa dezavantajele solutiei, e… o gioarsa, chit ca nemteasca, pentru ca …nu mai conteaza.
    Si stii ce? Ba, pana una alta cred ca copiii alora cu nasul pe sus, ca uite ici calitate, si “nu-ti permiti” si hihihi sunt mai probabil sa suga pula in viitor decat ai mei, pana una alta.
    Eu cumpar chestii facute in europa, ba, chiar in Romania, ca inteleg cum merg treburile astea, da’ sa faca bine sa nu-si bata pula de mine aia care vand/ produc ca le trag presul de sub picioare imediat, cu tot cu riscurile aferente si pot s-o suga in cur cu drepturi si ei si copiii lor.
    Ca de ai mei am eu grija, nu-i bai.

  33. Manowar says:

    La fel cu masinile. Iti cumperi tu Ioropeana, sa zicem noua, de ce nu. Si nu ai bani chiar de Mercedes si BMW ( da, stiu masini de secretare, da’ unii nu au in plan 300 de lire/ luna rata sau poate vor sa conduca ceva ce-si permit sa cumpere nu sa ce d-abia isi permit sa plateasca rate) si ajungi la alte chestii mai de buget cat de cat : Reno, Skoda, Ford.
    Si te trezesti ca ajungi cu rabla de Skoda in service – pe garantie- de vreo 10 ori pe aceeasi problema gen ambreiaj pentru ca muie DSG si implementarea de pe unele dintre rable, sau cu Fordul si motorul “Ecoboost” futut frumos pe toate partile de miniaturizare si modernizare prost/ ieftin implementate si de-abia asteapta aia sa iesi din garantie ca sa-ti traga pula prin gura, stii ce zic? Chestiile astea se intampla nu-s visate de mine azinoapte.
    Si vezi ca amicii tai care-si urasc copiii o ard bine mersi, fara nervi si riduri, in rable coreene si japoneze, tot din alea ieftine. Si vine Manowar si iti spune, duceti-va, ba, de-aici ca voi acum aveti bani si optiuni la unele chestii, in timp ce tu o arzi cu rabla in sant.
    Si tot ce pot sa spun e bai, Manoware, merci de sugestie, da’ uite nu prea imi place optiunea asta, cre’ ca tura viitoare-mi bag pula in ea de optiune.

    Ba, uite, sincer, nu stiu nimic despre masini, asa ca habar n-am despre ce vorbesti cu DSG, GSD, PSD si restu’. Ma depaseste.

    Dar daca 300 pe luna pentru un Mercedes nou te-ar rupe la buzunar, OK, ia unul SH, de un an-doi, cat sa nu-ti fie prea sila de el si sa aiba ce trebuie pe el. Si atunci alea 300 de lire devin 150.

    “Dar nu imi permit nici 150”
    “Atunci mergi in pizda ma-tii cu autobuzul, ca nu masina iti lipseste tie la punctul asta”.

  34. LamaLuiOcam says:

    Costul de a produce un iphone X e pe undeva pe la 300-400$ si apple il vinde cu 1000-1500$ deci nu se duc chiar toti banii in china. O mare parte se duc la o corporatie care nu prea plateste taxe. Tu chiar vrei sa zici ca traiesti din produse locale? Telefonu, haine, componente de calc? Eu in afara de farfuri de la ikea produse in romania nu cred ca am ceva neprodus in china. Se cheama globalizare. Si impreuna cu automatizarea o sa ne faca praf. Ceea ce nu e asa rau. Nu am nimic asa ca nu am ce pierde. Din razboaie si dezastre s-au propulsat economiile mereu. Distrugerea aduce nevoia de reconstructie, ceea ce creaza oportunitati.

  35. Manowar says:

    Tu chiar vrei sa zici ca traiesti din produse locale?

    Cand am optiunea asta, da.

    Orbu e interesat de masini. OK, a mea nu-i facuta-n Londra, dar e facuta-n Oxford. Din punctul meu de vedere, e “local”. (da, stiu, pe undeva prin supply chain gasim o gramada de chestii care nu-s facute in UK; plm)

    Daca am optiunea de a cumpara ceva facut in UK sau ceva facut in alta parte mai ieftin, cumpar chestia din UK.

    Repet, *cand am optiunea asta*. Nu, nu cred ca exista o fabrica de procesoare Intel prin UK, deci exista chestii la care n-o am si atunci, aia e, cumpar ce gasesc, daca-mi trebuie.

  36. Orbu says:

    “Atunci mergi in pizda ma-tii cu autobuzul”.

    Bai nene.
    1) Incearca sa te uiti putin si dincolo de rate pentru leasing operational. Eu inteleg cum vine asta, inteleg ca UK e un caz foarte particular unde transportul in comun e oricum luxos de scump, iar masinile nesimtit de ieftine. Dar nu e aceeasi situatie oriunde unde in Europa, sa te uiti si sa zici : Coaie ori dau banii astia pe LO, ori pe metrou, ca sa iti bagi pula in ei . Intelege, for fuck sake, ca unii oameni nu-s comozi cu ideea de a plati masina ca pe un serviciu.
    Nici nu e normal, in pula mea, in ciuda a ceea ce cred toti care platesc rate la LO. Singurul lucru bun din asta e ca sunt mai ieftine SH. Prost e ca ne lucreaza pe toti la calitate -> avantaj asiaticii.

    Iar apoi, cand de uiti la 30k lire ( ca vorbim de uk, 45K eur UE) masinile premium vs 15 k lire ( 17-20 k EUR in UE) alea ieftine europene si coreene entry level nu mai e aceeasi socoteala. UK ~= 70 Mil locuitori. Europa ( UE) ~=508 Mil. Nu e chiar semnul egal intre ce vezi tu pe insula si restul europei. Asta o data.
    Si nu, n-avem toti loc acolo, in caz ca vrei sa ne inviti. Deja devine tot mai scump si mai aglomerat, nu?

    2) Apreciez indemnul, da’ poate-mi trag un Hyundai/Kia/Suzuki/ Honda/Toyota… , ca asta e, nu prea imi place de aia care-si permit chestii si-mi vorbesc de sus cum eu ar trebui sa sug pula cu saracii, ca cica nu imi permit. Gen uite banii in mana, si uite-i pe galbejiti la colt. Uite ca imi permiiiit. Iar apoi, asta e, copii mei de sarac se vor scalda aproximativ in acelasi cacat cu copiii tai de mai putin sarac, da’ tot sarac in the big picture.
    Ca nu-i vina mea ca competitia europeana pentru galbejiti, aia care ar trebui sa mi se adreseze mie, saracului, gen Renault/Fiat/PSA/VAG(brandurile mai ieftine de la ei) si recent si Opel urmeaza grupul, fac toti masini cam de cacat asa. Repet, nici macar nu-i vorba de fineturi gen “uite, ala are touch screen mai nu stiu de care, mai are ceva butoane in plus sau masina mai frumoasa”. Nu, ca am condus o mana de rable din astea noi si la asta cam tin pasul. La treaba aia cu fiabilitate si raportul calitate pret nu. Ciudat, nu? Pentru un continent cu pretentii mari la QC, care se lauda ca chinezariile sunt naspa ca-s niste replici ieftine.

    E treaba de cati vad opriti pe autostrada cu capota ridicata si au din astea europene care par destul de noi si de ce citesc pe net despre plangeri si probleme si modul cum isi trateaza clientii si garantie 3 ani vs 5, sau 7, cat dau galbejitii. Ca asta e simpla si o poti intelege fara cunostinte tehnice. Pai, boss, daca iti bati joc de clientii tai in toate felurile e absolut de asteptat sa-ti traga pula prin gura. Ce economie, ce amenintare din China. Amenintarea, pana una alta e aicișea la noi.

    Da, plm, vor suferi copiii nostri ai tuturor, da’ mai da-o in pula mea, ca pana la copii tre’ sa traim si noi acu’, nu peste 100 de ani.

    Si stii ce e amuzant. Zicea cineva mai sus ca problema e cu fondurile de investitii ( pensii and shit) care vor profit si forteaza decizii la nivel corporate de genul asta.
    Pai, coaie, cum pula mea vine asta? Eu ma uit sa imi iau Mercedes da-s ok cu faptul ca fondul de investitii “X” care se ocupa de pensia mea pompeaza bani in economia chineza?
    Mai mult, poate joc un pic la bursa pentru profit si ma trezesc ca fondul de la care tranzactionez eu face acelasi lucru? Si vreau castig record si favorizez supracapitalizarea si pe urma ma intreb ca ce-or fi avand coaie astia de de muta productia in China?
    Deja faptul ca eu cumpar chestii din afara europei nu prea mai pare asa de naspa, nu?
    Cand te gandesti cine si de ce ia deciziile astea, care cica ” imi rotunjesc fondul de pensii” sau “imi aduc profit pe bursa”.

    Pai, nu stiu tu, dar eu pot sa inteleg si sa aprob un om care-si cumpara o unealta de care are nevoie de la inamic, ca a descoperit ca aliatul isi cam bate pula de el, in schimb nu prea pot sa il inteleg p-ala care investeste in decizii de genul asta, ca plm, banii nu au miros, iar ai lui i se cam mucigaiesc prin portofel neinmultiti.

  37. Manowar says:

    ca unii oameni nu-s comozi cu ideea de a plati masina ca pe un serviciu.

    Inteleg asta (si nu prea). OK, cumpar-o cu banii jos daca nu-ti convine cu PCP. No problem. Nu te opreste nimeni. Eu o vad ca pe un serviciu, ca e un serviciu – chestia aia care te duce la locu’ unde produci banii si la locu’ unde-i spargi pentru a te relaxa dupa ce-ai muncit.
    Mie mi se rupe pula de partea cu leasingu’ din motive irelevante, ca nu li se aplica tuturor (ala principal fiind faptul ca pot cumpara masina cu banii jos acum, pe loc, fara vreo problema). De ce aleg sa “ma complic” cu asta e alta discutie – una care n-ar ajuta pe nimeni din afara UK, ca probabil nu-s aceleasi conditii in Romania.

    Si nu, n-avem toti loc acolo, in caz ca vrei sa ne inviti. Deja devine tot mai scump si mai aglomerat, nu?

    Da’ nu invit pe nimeni sa se duca nicaieri. Ii invit doar sa gandeasca.

    Iar treaba aia cu gandirea se reduce – la modul simplu – la ceva de genul asta: “ba, cumpara-ti masina cand ai bani”. Cum am zis in post, “dar costa”. Nu ai bani? Nu-ti cumpara. Ca daca pentru tine aia 150-300 reprezinta o gaura serioasa, atunci chiar n-ai bani de-o masina. Poate ai bani s-o cumperi, da’ n-ai bani s-o intretii. Si-atunci, pula mea, in realitate…n-ai bani de masina aia. Iar daca alea 300 de lire reprezinta o gaura (si-am fost acolo toti), nu-i baga in masina, baga-i in ceva educatie pentru tine, sa ajungi sa castigi suficient incat sa nu mai conteze prea mult alea 300 de lire.

    Uite, am fost si eu in situatia aia, in care 300 de lire pe luna ar fi fost o gaura. Si ghici ce? Am luat un Vauxhall – tot facut local, chiar foarte local – de 1200 (pretul total, adica). Si-am mers cu el vreo 4-5 ani sau pula mea, ceva de genul ala. Nu mi-a cazut rangul. N-am dat alea 300 de lire pe o masina. Le-am bagat in diverse examene (gen de la RHCE incolo) sau in echipament pentru un PC ca lumea (pe care sa-l folosesc ca lab cu masini virtuale pentru studiat chestii). Si, brusc, n-au mai fost asa de importante alea 300 de lire. La aia ma refer cu “atunci mergi in pizda ma-tii cu autobuzul”. Daca n-ai bani de-o rabla, nu investi intr-o masina, investeste in tine pana-ti permiti o masina.

    E treaba de cati vad opriti pe autostrada cu capota ridicata si au din astea europene care par destul de noi

    De cand circul eu aici, am tot vazut masini trase pe stanga cu capota ridicata, vorba ta.

    Am vazut Vauxhall, am vazut BMW, am vazut Renault, am vazut Nissan. Inca nu am vazut un Mercedes langa ele.

    da-s ok cu faptul ca fondul de investitii “X” care se ocupa de pensia mea pompeaza bani in economia chineza?

    Coaie, fa si tu diferenta dintre “acolo e sub controlul meu; dincolo e in afara controlului meu”. Eu nu pot sa-i zic unuia sa afecteze chestii care-s in afara controlului sau (gen ce face un fond de pensii). Pot sa-i zic sa lucreze la chestiile care se afla sub controlul lui. Cum ar fi ce masina sa-si ia.

  38. Neurogamer says:

    Masina japoneza, asamblata in Ungaria.
    Am I doing this right?

  39. Orbu says:

    Eu o vad ca pe un serviciu, ca e un serviciu – chestia aia care te duce la locu’ unde produci banii si la locu’ unde-i spargi pentru a te relaxa dupa ce-ai muncit.

    Corect, doar ca cum spui te duce cat platesti bani lunar, iar cum spun eu te duce cat timp poti s-o operezi, ca e a ta. Iar daca ai grija de ea, cand te-ai saturat, sau nu-ti mai e buna pentru ce ai nevoie si pretentii , mai scoti si ceva valoare reziduala de-un cico.
    Ca serviciu e ca abonamentul la telefonie mobila. Ai n-ai nevoie sa mergi, ai rabla in curte platesti. Nu prea ai scaling, sau control, daca nu e obiectul proprietatii tale.

    Ca daca pentru tine aia 150-300 reprezinta o gaura serioasa, atunci chiar n-ai bani de-o masina.

    Nu e vorba de o gaura serioasa, ci de o risipa de bani si nu vad de ce ar vrea cineva sa faca asta, cat timp nu si-a rezolvat alte probleme financiare. E treaba fiecaruia daca o fac, desigur, dar nu vad de ce ar trebui sa aprob eu asta.
    E vorba de un cost de 9000-18000 / 5 ani din care ramai cu nimic, costul transportului.
    Cu 18k poti cumpara cu banii jos o coreeana mai ieftina, cu garantie 7 ani si o poti rula 10 ani si tot mai ramai cu 1-2k valoare reziduala. Ok, n-o sa fie un Merc, da’ poate n-ai nevoie. Tu dupa 5 ani mai bagi un contract de inca 18000. Si pierzi cat? Tot. Imagineaza-ti un fond de investitii in care bagi 300 pe luna si scoti 0. Smecherie nu?
    E treaba ta ca te doare in pula de chestia asta, dar e cam mult sa impui logica tuturor.
    Si da, poate in UK poti asimila partial din asta ca un cost al transportului public si sa zici ca ori aia ori masina. Da’ uite ca unii merg cu masina mai ieftin decat cu transportul public, how about that.

    Am vazut Vauxhall, am vazut BMW, am vazut Renault, am vazut Nissan. Inca nu am vazut un Mercedes langa ele.

    Bun, si daca nu am 30k de lire in buzunar, respectiv nu mi se pare ok sa platesc 300 de lire pe luna pentru transport, mai ales ca-s optiuni si mai ieftine cum zici tu la 150, din astea europene, ce-mi propui tu?
    Varianta a: Capota ridicata pe margina strazii ca un brav patriot.
    Varianta b: Autobuz ca un sarac ce sunt ca nu am bani de Merc

    Pai uite ca vine ciuciunghezul si-mi propune varianta C: Da-mi coaie mie banii de rablele alea pe care le vezi cu capotele rajghinate pe strada si-ti dau eu o chestie care face ce spun ca face, no bullshit, sub puterea garantiei.
    Eh? Nu stiu tu, da’ io n-as sustine mediocritatea, chit ca-s “ai nostri”.

    Coaie, fa si tu diferenta dintre “acolo e sub controlul meu; dincolo e in afara controlului meu”.

    Pai fac. De exemplu, nu pot controla faptul ca-mi creste iarba si trebuie s-o tund, sau ca trebuie sa ajung la munca si poate nu am statie de transport in comun direct unde locuiesc ca CINE STIE prin ce pula cu satelitul imi permit chirie si tre’ sa schimb de jde’ mii de ori si mor incet pe drum, ca asa e la saraci.
    Si da, as putea sa nu mai plantez iarba daca nu am bani de McCulloch, sau sa nu ma mai plang de autobuz, daca nu am bani nici de chirie mai acatarii, sau sa stau ca toti respectabilii cu capota ridicata. As putea, da, ca atata lucuru pot sa controlez eu, dar poate din cat pot eu controla vreau sa imi bag pula in aia care-mi dau mie lectii despre cum sa sufar si sa traiesc prost pe banii mei, nu? Ca e si asta o varianta. Ca pula mea, pana una alta nu m-au castigat astia la belciuge sa ma sclavageasca ca pe negru ( inca) sub constructul ca e “in interesul nostru”, iar banii sunt ultimul instrument pe care ii am impotriva lor.
    Da, naspa, cand chestia asta e un cerc vicios si in cele din urma risc sa raman fara banii aia cu care sa-mi cumpar libertatea, da’ daca e vorba de chicken game eu nu ma dau la o parte. Duca-ne cu lume cu tot.

    Iar pe partea ailalta aleg. N-ai sa ma vezi pe mine cu bani in fonduri de pensii private, sau jucand la bursa, sau cu banii in genul de scheme controlate la modul asta. Ca aia e, eu consider ca ceea ce controlezi de fapt nu-s cheltuielile recurente si costul vietii. Nu, pe alea cam tre’ sa le faci si e cam stupid sa actionezi in dauna ta doar pentru principii.
    Dar surplusul de bani/ capital, care iti ramane dupa costul vietii, aia chiar poti controla si e mai ipocrit sa te lamentezi ca ” ba, eu nu pot controla faptul ca aia care-mi opereaza tranzactiile la bursa manipuleaza companiile sa-si mute sarsanalele din Europa”, sau “fondul meu de pensii privat ( ca statul e japca, nu ai ce controla aici) investeste in cacaturi prin Asiafrica in timp ce noi ne tragem cu curul pe sabie inspre falimentul industriei de productie” – dar investesc banii mei in curul lor, ca e pentru bunul meu profit.
    Nu, acolo chiar poti sa faci ceva si ai controlul, ca nu esti strans de coaie in asa masura. Nu mori de foame maine daca nu reusesti sa marchezi 20-25% profit la banii tai, dar s-ar putea sa mori altfel.

  40. animaloo says:

    totusi, care e legatura “china”/”japonia”+”coreea”? Riscam sa ajungem ca japonia si coreea? Nasol 😀
    unde mai pui ca multe “coreene” sunt facute in europa.
    Masini din China am vazut cumparate numa de sadici.

    Pe de alta parte la toale. Am fost la niste magazine suedeze/norgeviene de toale de munte. Super misto calitate. Pret mare. Productie china. Pai plm, daca nu iau china iau pula in mana (bine, aici as fi pe zona de “daca nu ai ce face nu faci”) sau ma gandesc ca nu am nevoie pe munte?

  41. Manowar says:

    totusi, care e legatura “china”/”japonia”+”coreea”? Riscam sa ajungem ca japonia si coreea? Nasol 😀

    Ai vreo idee despre cum se traieste si cum se munceste in Japonia/Coreea sau doar ai auzit ca aia au anime si restu’ starcraft?
    Nu de alta, da’ eu am o banuiala ca dupa sase luni de trait/muncit acolo, ti-ai pune streangu’ de gat.

    E vorba de un cost de 9000-18000 / 5 ani din care ramai cu nimic, costul transportului.

    “Ramai cu nimic” daca o dai inapoi si atat – nu iei alta, nu o achiti p-aia, nu nimic.
    E si aia o alegere, de ce nu?

    Da’ in mod normal, o achiti sau iei alta noua. Cam asta face lumea pe-aici. Iei rabla noua, o conduci 2-3-4-5 ani. La sfarsit, daca-ti place, iti convine, n-a iesit nimic mai interesant, o achiti. Daca a iesit altceva mai noua/faina, o parte din ce-ai dat pana atunci merge pe post de “avans” pentru aia noua. Si de la capat.

    Now, nu zic ca-i pentru toata lumea chestia asta, inteleg perfect de ce unii ar prefera sa-si cumpere o masina cu banii jos. Si n-au decat, nu-i opreste nimeni. Eu nu o sa-ti listez tie aici avantajele, ca nu incerc sa-ti vand o masina. Are unele avantaje pentru unii oameni (ca mine). Pentru altii, pula.

    Bun, si daca nu am 30k de lire in buzunar, respectiv nu mi se pare ok sa platesc 300 de lire pe luna pentru transport, mai ales ca-s optiuni si mai ieftine cum zici tu la 150, din astea europene, ce-mi propui tu?

    Iti propun sa investesti banii pe care vroiai sa-i blochezi intr-o masina in tine, pana ajungi la punctul la care ti se cam rupe pula de alea 30k de lire. Cam aia-ti propun. Sau, daca-ti trebuie neaparat o masina (pentru ca motive), iti propun sa iei una facuta (relativ) local, chit ca-i sh. Alta propunere mai buna n-am, ca aia nu-ti place, aia nu-ti convine, aia are scame-n sange…

  42. animaloo says:

    Ai vreo idee despre cum se traieste si cum se munceste in Japonia/Coreea sau doar ai auzit ca aia au anime si restu’ starcraft?

    am idee destul de buna, nu sunt unul dintre cei care isi fac laba cand aud japonia/coreea ca a citit shogun
    . Doar ca standardele salariale sunt total diferite intre astea 3 tari. Si nici nu am auzit de invazia produselor japoneze/coreene. Aia a fost in anii 60-70, nu mai reprezinta o problema.
    Iar japonezii/coreenii nu au cumparat toata Africa. Deh. Ei sunt 200mil toti vs cati dracu or mai fi chinezii

  43. Manowar says:

    am idee destul de buna, nu sunt unul dintre cei care isi fac laba cand aud japonia/coreea ca a citit shogun

    Sincer, cred ca doar crezi ca ai o idee destul de buna. Faptul c-ai pus intrebarea aia sugereaza ca n-ai lucrat in viata cu/pentru japonezi/coreeni. Pentru ca daca ai fi facut aia, da, te-ar cam fi speriat gandul c-ai putea ajunge sa traiesti ca-n Japonia sau Coreea de Sud (de NK nu cred c-are rost sa discutam).

    “Animale” e prea putin spus.

  44. ac_dc says:

    Nu de alta, da’ eu am o banuiala ca dupa sase luni de trait/muncit acolo, ti-ai pune streangu’ de gat.

    Nu, ca adormi cu capul pe birou pana sa agati streangul de cui.
    🙂
    Da’ chiar, pentru cine i-an cunoscut mai bine: e vorba de o chestie locala culturala /spalare pe creier sau altceva mai shitty (nu stiu ce ar putea fi)?

  45. Adi says:

    Ba, eu am lucrat cu colegi din Japonia, taica-meu a lucrat in Japonia o scurta perioada (a fost vreo 5 ani in zona) si daca maine as avea posibilitatea sa ma mut cu jobul actual in Japonia pentru 2-3 ani as face-o, cu singura mare grija ca nu imi plac japonezele si nici seceta. Da, sunt multi dusi cu pluta acolo, mai multi decat recunosc, au criminalitate mult mai mare decat recunosc, e inghesuiala mare, cutremure, costuri uriase etc., dar au si ceva civilizatie, apa calda, chestii care in Bucuresti nu exista sau nu sunt folosite. Si am avut 3 motociclete japoneze, iar la masini dupa cateva nemtesti in Romania si o gramada de japoneze avute de taica-meu, urmatoarea daca nu e Tesla 3 atunci o sa fie ceva japonez. Dar stiu ca japonezii au fabrici in Europa, Honda si Yamaha se fabrica in Italia, masinile prin diverse locuri, dar m-am scarbit de partea corporate de la VW si Renault suficient de mult incat sa nu le cumpar produsele.

  46. Neurogamer says:

    @Mano: Pentru Coreea, vorbind intr-o oarecare cunostinta de cauza (o prietena foarte apropiata s-a mutat acolo/lucreaza acolo) dracul nu e chiar atat de negru. Work-ethic-ul e intr-adevar destul de nazi dar rar se sinucide lumea pe-acolo (mai ales comparat cu Japan). Aka, in UK daca iesi la pauza de tigara si stai 25 de minute in loc de 5, ii fix pula. Acolo te trezesti direct cu sesizare scrisa de gen “strike 1”. Hardcore, dar nu suicidal. Dar compenseaza nivelul de trai.
    Also: Daca esti alb, e mai ok. Daca esti negru/arab => ai belit pula pana la cotor. Esti privit ca 2nd class citizen all the time.

  47. Manowar says:

    Da’ chiar, pentru cine i-an cunoscut mai bine: e vorba de o chestie locala culturala /spalare pe creier sau altceva mai shitty (nu stiu ce ar putea fi)?

    E o (sub)cultura mizerabila, popoare incremenite in epoca feudala, neadaptate realitatii moderne.
    Le-a murit seniorul pentru care se duceau sa fie injunghiati (sau pentru care se injunghiau singuri), da’ n-a disparut mentalitatea. Asa c-au inlocuit seniorul cu (middle)managerul si/sau CEO-ul. In rest, dark ages all over again, cu aceleasi minciuni si cu acelasi comportament dezgustator.

    Dormi tu la birou? Ticalos lenes, concediat etc.
    Doarme seful pe birou? E obosit de cat a muncit, saracutul. Probabil tot de la munca e pisat pe el si duhneste a rachiu.

    Vii la 9:01 AM la munca? Ai furat un minut, scandal, scos in fata, aratat cu degetul.
    Vine seful la 1 PM la munca? A fost ocupat, a muncit pentru binele nostru, herpaderp. Sindromul tatucul.

    Ce sa faci? Sa pleci la 5 PM? Ce fel de ticalos arogant si nesimtit pleaca inaintea sefului? Pai, seful nu pleaca pana la 9 PM (sigur, el a venit la 1-2 PM, a fost plecat in pauza de masa vreo 5 ore cu o gagica, da’ aia nu se pune)

    Penibil, jalnic, retardat.

    Detallii p-aici (si da, e generalizata treaba, nu-s exceptii decat in sensul ca nu toti baga 60 de ore pe saptamana, unii baga si 80).

    …iar la japonezi e inca bine. Macar aia au o urma (vaga; FOARTE VAGA) de educatie. Pentru full monty, incercati coreenii. Pana nu i-ati vazut (si mai ales auzit) p-aia mancand, ati trait de pomana. E ca primul porn cu neamtul ala care fute porcul mormaind “comoara mea” (schatzi, schatzi plm). Iti schimba total optica si-ti dai seama ca nu stiai nimic despre nemti pana atunci. Asa si cu asiaticii.

    Nu-i nimic la care sa poti rade cand zice unul “am putea ajunge ca aia din Coreea/Japonia”. Decat daca vi se pare amuzant sa munciti 70 de ore in 5 zile. Saptamana dupa saptamana. Daca da, sigur, e super funny, I guess..

  48. Adi says:

    Da’ chiar, pentru cine i-an cunoscut mai bine: e vorba de o chestie locala culturala /spalare pe creier sau altceva mai shitty (nu stiu ce ar putea fi)?

    E o chestie culturala, gen “cumpar produse europene” mai intensa – loialitate fata de companie dusa destul de des dincolo de limita fanatismului. Sunt un neam suprapopulat pe o insula fara nici un fel resurse (celebrele lor sabii erau facute asa pentru ca minereul de fier avea o calitate de rahat) si cine le da de mancat isi capata loialitatea pe viata. Au inceput WW2 de nevoie, nu de placere, ca sa iti dai seama cam cat de groasa e treaba cu resursele.

  49. Manowar says:

    @Mano: Pentru Coreea, vorbind intr-o oarecare cunostinta de cauza (o prietena foarte apropiata s-a mutat acolo/lucreaza acolo) dracul nu e chiar atat de negru.

    Am lucrat cu si pentru ei (contractor, dar whatever). Nu vorbesc din auzite. Citez (tot de la linkul ala)

    In South Korea, the term gwarosa (과로사) is also used to refer to death by overworking. South Korea has some of the longest working hours in the world, even more so than Japan with the average being 68.

    E pe bune. Vazut cu ochii mei.

    Gen pula mea, daca-ti plac 68 de ore de munca pe saptamana, da, sigur, nu-i dracul atat de negru. Eu unul le prefer p-astea 35.

    Ce e cu adevarat penibil nu-i stilul ala de viata care-i doar o sinucidere accelerata. Aia ar fi OK. Ce nu-i OK e ca faci toate alea fix de pomana. Muncesti 14 ore pe zi ca sa iti permiti 40 mp. Lux.

  50. Neurogamer says:

    Deci am bagat comentariul deodata cu al tau^ Lol.

  51. animaloo says:

    te-ar cam fi speriat gandul c-ai putea ajunge sa traiesti ca-n Japonia sau Coreea de Sud

    apai, tot ce zici tu acolo stiam si eu. Cu plus ca coreeni beau mai mult (dintre asiatici). La fel am auzit de astia ca “murim pentru proiect” o iau cam prea literal.
    Cu casele e misto asta de 40mp. Si nu ca stai in 40mp. Stai acolo cu familia.

    Dar tot ramane ca nu intra in aceeasi discutie cu chinezii. Pentru ca salariile sunt mari si in japonia si in coreea, nu ai produse ieftine, ci cel mult bune.
    Daca te uiti putin UE-JPN si UE-SK balanta iese cu plus pe UE. Plus dat de servicii, ca la bunuri suntem cam egal
    http://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/japan/

    Vs China, insa, este un deficit de 170mld. Anual. Deci, nu o sa ma simt atat de rau in masina mea made in Japonia. Mai rau e cu toalele vandute la pret de Norvegia dar facute in china

  52. animaloo says:

    Ah. Ce face suedia vs chestia cu Ali? Taxa de vreo 8e minim, pentru orice import de acolo. Iei de 2e din China? Dai 8 la stat.

  53. Manowar says:

    Deci, nu o sa ma simt atat de rau in masina mea made in Japonia. Mai rau e cu toalele vandute la pret de Norvegia dar facute in china

    Yeah, well, eu prefer sa traiesc ca in Norvegia, nu ca in Japonia. Tough shit.

    Cu casele e misto asta de 40mp. Si nu ca stai in 40mp. Stai acolo cu familia.

    Pai, eu ce pula mea zic? Nu, nu vreau sa ajung ca aia, multumesc. Viata lor e un cosmar. Deja moartea vine ca o eliberare pentru animalele alea. Chiar n-avem chef sa muncesc o viata (de caine, d-aia cu 14 ore de munca pe zi) pentru privilegiul de a locui impreuna cu parintii in 40 mp si de a face sluj mumos la job, sa ma placa ceva middle manager troglodit. Nu, fuck that, deja China suna mai bine ca Japonia/SK.

  54. animaloo says:

    facute in china

    ai ratat partea asta?

    Eu doar ziceam ca nu astea is tarile cu problema. Ca partea aia de munca nu o sa o vezi in Europa si d-asta cred ca functioneaza si china asa, ca pe langa oile asiatice mai au si 0 drepturi. Si salarii mici. Coreenii si japonezii nu au salariile asa de mici.

    A venit la o prietena, cu couch surfingu, un coreean. Si asta avea un apartament mic pe la gara, gen 43mp. Si ala era “stai SINGURA in tot asta????”

  55. Manowar says:

    Coreenii si japonezii nu au salariile asa de mici.

    A venit la o prietena, cu couch surfingu, un coreean. Si asta avea un apartament mic pe la gara, gen 43mp. Si ala era “stai SINGURA in tot asta????”

    Nigga, nu inteleg; vad ca pricepi ca aia isi permit (ca da, e chestie de permis) cosmelii de 40 mp. Si tot tu imi explici ca aia “nu au salariile mici”.
    IN RAPORT CU CE ANUME NU-S MICI?

  56. Adi says:

    Daca ar avea si coreenii sau japonezii acelasi spatiu per locuitor ca americanii probabil si-ar face si ei case de 200 mp sau mai mari, dar nu au: ambele sunt pline de munti, aproape deloc campie si orasele stau de obicei intre mare si munte. Unde sa pui casele alea mari? Si e si terenul mult mai scump, ca e putin si deja ocupat.

  57. Adi says:

    USA: 33 locuitori /km^2. Japonia 334, de 10 ori mai mult. Iar SUA are putini munti ca procent, densitatea de populatie pe teren locuibil e si mai rea in Japonia. Si poate vor sa mai planteze si niste orez ca sa manance, dar nu prea au unde. Asa ca terenul e scump, nu iti faci casa mare – nu e genul ala de “nu iti permiti” sub forma costul materialelor de constructie si manoperei, ci “nu incapi ca dai peste vecini”.

  58. Radu says:

    Idea e ca daca nu exista China era automatizare, si efectul final tot ala era. Joburile automatizabile trebuie eliminate cât mai repede, ca sa putem evolua, sa nu fie nevoie de recalificare la 40-50, ori te faci avocat/doctor/inginer, ori direct chelner sau frizer, macar stii o treabă.
    Sa te califici un an ca sa asamblezi telefoane, asta da e o aberație. Sa fie la chinezi.
    Plangem dupa laptele varsat, a trecut vremea cand munca cu valoare mica tot asigura un trai decent, si nu e vina chinei, sau a externalizarii.

  59. Orbu says:

    Sau, daca-ti trebuie neaparat o masina (pentru ca motive), iti propun sa iei una facuta (relativ) local, chit ca-i sh. Alta propunere mai buna n-am, ca aia nu-ti place, aia nu-ti convine, aia are scame-n sange…

    Maisnile sunt doar un topic, ca am eu si tu treaba cu asta si putem discuta pe tema, dar e valabila la orice produs care prezinta situatie similara.
    Deci europenii produc o chestie la pretul “X” care e de foarte cacatul cacatului.
    La aceiasi bani sau mai ieftin, gasesti un produs ciuciunghez care se pisa cu flacari pe ala european. Eu zic, ba, l-as cam lua p-ala galbejitu’, parca n-as fi gascanul astora.
    Da’ tu vii cu solutia EPICA, in care-mi explici ca NU, COAIE, tre’ sa cumperi de aici dar un produs mai scump, premium , pe care poate nu ti-l permiti, sau cauta tu o solutie si mai ieftina da’ locala iar de restul de bani du-te si investeste-i dimpreuna cu niste timp in niste certificari sa te upgradezi pe tine sa iti permiti produsul premium. Si dupa 5 ani si 7 dani specializare ai sa pooti sa iti iei produsul ala bun european.

    Si tot ce pot sa iti spun la asta e : Ba, tu esti serios? Eu voiam doar o masina cinstita ( eventual de tuns iarba) nu sa-mi spui tu mie ca cu efort si abnegatie am sa pot sa mi-o cumpar pe cea mai buna europeana, cand o s-o merit.
    Adica dupa ce ca-s oricum vai pula mea, ca nu sunt la nivelul de bogat, nu ar trebui sa imi usurez cumva viata in timp ce incerc sa ma preocup de asta. Nuuu, tre sa caut solutii locale io, coaie, ca eu mor de grija incompetentilor de la Skoda, Renault [*insert orice altceva comparabil] . Cand eu p-astia ii vreau morti, sau ingropati in munca ca pe asitatici, da’ asa injectati cat sa nu se poata nici sinucide. Ar trebui sa imi fie mila de ei? Gen futu-i ingura de imbecili?

    Gen , ba, serios? Pai una la mana, ca ma pis pe toate certificarile si self-upgrdate-urile pe care mi le recomanzi tu si ma opresc in primul magazin de chinezarii si-mi iau scula si plec razand acasa, si cu mai putine probleme pe cap ma pot concentra pe urma pe ce-am de facut. Ghici, ce . Am facut asta si functioneaza.

    Io inteleg ce zici tu atunci cand gasesc chestiunea in Europa, eventual mi-o si permit pe aia care face ce trebuie, dar ma duc la chinezi sa le trag pula prin gura alor mei ca “he, dincolo era mai ieftin!”
    Ba, asta e naspa si nu o practic ca ma gandesc fix la cum zic si altii cu mine, sugi pula coaie, ca avem noi un consultant mai ieftin aici in India.
    Protectionism de genul asta fac si eu. La greu. Pana una alta eu imi cumpar haine si pantofi made in Ro cand gasesc, vorba aia.
    Dar unde europenii se trag pe cur? Sa-mi suga pula si sa moara in faliment. Si nu, mie nu mi-e frica de munca din Coreea.

    Gen pula mea, daca-ti plac 68 de ore de munca pe saptamana, da, sigur, nu-i dracul atat de negru. Eu unul le prefer p-astea 35.

    Gen futu-i in gura de lenesi, pai doar atat pot? Sa vina sa le arat eu cum se baga 80 cu anii. Nu ca imi face placere, dar la o adica, ma descurc cu consecintele si nu accept genul de harneala ca, vai, bietii europeni incompetenti si pur si simplu nu se poate aici la noi ieftin si bun ca acolo. Acesti oameni albi stapani ai Se poate ieftin da prost. Doar ca ne laudam ca e bun.

    Si ca tot vorbim de aia, uite, eu am lucrat cu o echipa de japonezi, intermitent ,vreo doi ani.
    Jumatate erau si aia incompetenti cu agravante, roboti in pula mea – aka marii japonezi ai pulii. Erau vreo cativa care stiau ce fac, restul umplutura pe acolo. Dormeau toti pe sub birouri ca sobolanii si cand le crapa sistemul de la vreun bug de ii futeau sefii, nici nu mai plecau acasa si ma futeau pe mine la ore imposibile si pentru ei si pentru mine, isi imaginau ca-s frate de suferinta cu ei.
    Da’ treaba e asa. Cu tot futaiul lor pe plantatie nu erau mai productivi ca mine si eram si eu uneori obosit ca si eu tot cu 80 de ore, da’ pe doua joburi.
    Doar ca ei isi frecau bucile de pomana la lucru si doar scriau mailuri alarmiste si trageau concluzii proaste la orice chestie si ma futeau cu “Catarin, what do we do now”. Gen acum sugeti pula.
    Asa ca daca fac ei produse mai bune si mai ieftine nu e din cauza ca mor pe plantatie, ca sa le iau productivitatea in pula. E probabil din alte cauza care implica ceva responsabilitate la nivel de management, adica ca sa futem mai putin bugetul aiurea si sa incercam sa tinem falimentul mai degraba la usa decat inauntru.

    Si nu, nu cred ca o sa faca asta europenii prea curand. Mai degraba stat pe cur si pe sociale.

  60. Manowar says:

    Gen , ba, serios? Pai una la mana, ca ma pis pe toate certificarile si self-upgrdate-urile pe care mi le recomanzi tu si ma opresc in primul magazin de chinezarii si-mi iau scula si plec razand acasa, si cu mai putine probleme pe cap ma pot concentra pe urma pe ce-am de facut. Ghici, ce . Am facut asta si functioneaza.

    Stiu. Si ai impresia ca ai gasit hackul.

    Dupa care iesi din casa si vezi rezultatul. E povestea imperiului romulan: incredibil cum poate sa arate si sa functioneze o tara de hackeri atat de smecheri.

    Tough shit. Dar csf, ncsf, si restul au facut la fel si iata rezultatele…

    Jumatate erau si aia incompetenti cu agravante, roboti in pula mea – aka marii japonezi ai pulii.

    Nu am zis nicaieri ca ar fi inteligenti sau productivi. Am zis ca average-ul ala de 68 de ore suna naspa pentru mine.

    Ma doare-n pula ca din alea 68 de ore as freca pula 55. Eu nu vreau sa stau acolo 68.

  61. Animaloo says:

    Irrelevant pentru tine ce putere de cumpărare au sau ce case au. Ideea e ca nu o sa iei produse din coreea ca is ieftine

  62. Manowar says:

    Irrelevant pentru tine ce putere de cumpărare au sau ce case au. Ideea e ca nu o sa iei produse din coreea ca is ieftine

    Nigga, serios?

    Adica, eu zic “nu luati cacaturi din Asia, ca acolo sunt fabricate doar in cadru organizat – race to the bottom; indiferent ca discutam de salarii de 5 dolari pe luna, de muncit 14 ore pe zi, de whatever; si daca participati la jocul ala, asa o sa ajungeti…sau mai rau”. Cumva logic, de vreme ce le dai alora banii tai. Ca, normal, daca Animaloo Inc fabrica in Coreea si tu cumperi produsele din Coreea, Animaloo Inc n-o sa fabrice nimic in Romania si nu va exista in veci vreun Animaloo SRL. Banii tai zboara, iar tu – cetateanul, adica – te alegi cu un mic gadget pe care-l arunci oricum in 2 ani (asta daca nu cumva il scapi (si ingropi) in doua luni). Si tot logic e ca daca banii tai zboara spre aia care stau in 40 mp cu 3 generatii, tu n-o sa locuiesti chiar in 400 mp.

    Tu imi zici “dar au salarii mari…desi stau cate 2-3 generatii in 40 mp pana la 800 de ani…si muncesc 14 ore pe zi pentru luxul asta”

    Eu te intreb “in raport cu CE au salarii mari?”. Ca daca ai 10,000 de lire pe luna salariul si dai 9900 pe chirie, plm, poate oi fi avand tu salariul mare pe hartie, da’ mori de foame in timp ce adulmeci basinile bunicii.

    Concluzia ta:

    Irrelevant pentru tine ce putere de cumpărare au sau ce case au. Ideea e ca nu o sa iei produse din coreea ca is ieftine

    Pai, atunci OK. Keep it up, ce sa zic. Plm, nu-i ca si cand va bag eu mana-n buzunar sa va iau cardul ca sa nu cumparati prostii.

  63. IulianS says:

    Manoware, ma mir ca nu te vad in campanii de genul “cumpara romaneste”. Serios mai, chiar nu intelegem ideea de concurenta?

    Adica daca aia fabrica mai ieftin decat tine tu continui sa spui ca mai bine cumpar marfa aia mai scumpa pentru ca-s patriot? Ca sa ce? Ca sa sustin ineficienta?

    Firmele alea nu s-au mutat in est ca e transportul ieftin de acolo, fabricile nu se inchid in Franta din lipsa de muncitori samd. E pur si simplu ca traiul asta socialisto european e nesustenabil. Cand muncesti pentru tine iti dai seama cat de mult valoreaza munca aia si incepi sa intelegi ca de la primul pana la ultimul guvernele sunt imbecile, nu sustin munca (ba chiar nu o recomanda) si dupa aia impoziteaza excesiv pe aia care mai au ceva chef de munca sa-i plateasca pe cei pe care i-au convins ca munca nu merita; mai apoi urla ca salariul minim e cel mai tare si mare (nu spun ca se-nchid fabrici odata cu cresterea lui) si ce sa ne facem, cum sa muncim mai putin de nu stiu ce suma pe ora. Si sa nu mai adaugam si sistemul de pensii ca ma apuca rasul.

    Eu am zis mai sus ce trebuia sa faca lumea asta. Sa treaca la next level, nu sa stea cu gandul URAA, avem sclavi, la vita e bella si sa ne relaxam. De aia avem evolutie pula, de aia ne miram ca indienii si chinezii trimit chestii in spatiu cand noi stam ani de zile sa aprobam un proiect spatial la ESA, sau de infrastructura (deh, uneori o mana ferma – dictatura – face minuni cand vine vorba de decizii). Da, sunt in urma noastra la capitolul explorarea spatiului dar bai, nici noi nu ne miscam cu prea mult talent. In plus nu credea nici dracu ca astia or sa trimita ceva in spatiu si acum isi fac si propriul sistem de navigatie. Prosti gramada… ce mai.

    China nu e rezultatul unei greseli, e raspunsul economiei capitaliste si, culmea, a scos o groaza de oameni din saracie, continua sa faca asta cu beneficii de ambele parti (producator, consumator). Partea proasta e ca unii nu au inteles ca trebuie sa evolueze sau vor fi mancati. It’s that “simple”. Acum, de ce nu au evoluat… e o problema extrem de dificila si mult de dezbatut.

  64. IulianS says:

    spam #163633

  65. NitroZeus says:

    Eu zic ca problema nu e ca fac astia in China treburi, ci ca noi nu ridicam nivelul.

    Eram in China intr-o zona industriala, doar fabrici gigantice. Intrebasem ghidul ce se fabrica in Casa Poporului aia pe laga care tocmai trecusem.
    Umbrele.
    No da-ti seama. Bate asa ceva daca poti. Aia e practic fabrica de umbrele a lumii. La cate sute de milioane de umbrele pe an fac aia, nu ii bati orice ai face.

    La un container de umbrele cumparat scoti umbrela la, sa zicem, 0,2-0,3$, umbrela din asta de ploaie, nu umbrela de plaja/terasa/gradina.
    In China cetateanul va lua umbrela din magazin foarte ieftin. Isi pun si “patronii” aia ceva profit penibil sa-si permita si ei o ciunga la sfarsitul zilei.

    Asa, sa iti dai seama cum merge treaba pe acolo: un stundent cu magazin online care vinde sute de produse (maruntisuri) zilnic se taraie onorabil de pe o zi pe alta. Alearga de rupe, sta practic cu nasul in telefon 90% din timp, chatuieste mereu cu clientii, castiga cat sa treaca strada. Practic plimba produse dintr-o parte intr-alta. Adaosul lui e neglijabil. Deh, concurenta ENORMA, toti fac ce face el.

    In Europa, in functie de mai multe variabile, pretul la vanzare e de la 5 la 20$, daca ii pune maner din lemn de nuc si un logo va fi 100$.

    In mare, dintr-un produs chinezesc vandut in Vest patronul vestic are 85% din profit.

    Sa te apuci sa produci ceva in conditiile astea e complicat. Sa iei de acolo, sa vinzi dincolo e banal.
    Nu poti lupta cu asa ceva.

    Sunt sute de fabrici ca asta care in care se fac de toate. Vezi mereu cozi de kilometri si kilometri cu tiruri care duc containerele spre porturi.

    PS
    Nu-i mai plangeti pe aia ca nu e cazul. Aia se pupa in cur ca au ajuns sa lucreze intr-o fabrica la oras. Mai putin mojicul ala nerecunoscator care a sarit in cap pe geam pentru ca motive.

  66. IulianS says:

    @NitroZeus

    Da mai, total de acord. Chiar in exemplul cu umbrele ideea ramane: next level. Aia fac un produs de baza (umbrela chioara) si tu mergi mai departe cu ce dracu e pe acolo.

    La fel, aia fac piese de electronice, tu faci un dispozitiv bengos (poate ceva iphone). Sa nu vorbim de Shenzen unde ajungi ca vrei sau nu vrei, daca vrei sa faci ceva hardware smecher. Evident, daca vrei sa scoti produsul in timp util (imi amintes ca diferenta era de 6 luni vs 1 luna cand raportam Europa la China).

    Acum China isi dezvolta industria auto, ca deh, ar fi cazul. Si ia ghiciti de unde cumpara ei produse de simulare software, softuri pentru programare roboti samd? Aia inseamna next level. Nu sa plangem ca vai, aia fac adidasi ieftini si noi nu putem sa concuram.

  67. CrazyVibes says:

    Si telefonul tau e made in china.

  68. NitroZeus says:

    Fac de toate. Nu s-a auzit pe aici de tot ce produc ei. Nu s-a auzit si pentru ca multe produse iti sunt vandute cu sigla vestica.
    Da, tehnologie de varf iau inca cu toptanul din Vest, dar si asta se schimba incetul cu incetul.
    Erau numarul unu la productia de roboti industriali, dar luau de la Fanuc pe rupte.
    Acum au cumparat Kuka. Da, Kuka acum e a chinezilor.

    Stateau foarte rau cu brandingul. Prin 2015 parca s-a vorbit si pe la ei sa inceapa sa branduiasca, nu doar sa vanda produse OEM. Adica sa ciupeasca si ei mai mult din cascaval.
    Pana atunci nu a prea fost posibil in special din caza faptului ca majoritatea chinezilor nu cunosc notiunea asta de branding, chit ca servesc pe paine Mac, Ifon, Chanel. Nu sunt educati pentru asa ceva.
    Doi: politica de stat a fost sa produca ca turbatii, nu sa calce pe coada vesticii la ei in batatura. Nu chiar mergea sa te bagi tu in Europa peste gigantii locului.
    Acum treburile s-au schimbat. isi permit sa inceapa ofensiva.

    La auto stau foarte bine. Firma vestica fiind obligata sa imparta jumi juma totul cu o firma chinezeasca in caz ca vrea sa faca ceva in Ciaina, vrand-nevrand le-a servit know-how pe tava. Au acuma cianezii tot ce vor. Sa vezi numa in anii ce vin ce vor scoate. Nu degeaba cand vine vorba de auto toti roiesc pe acolo.
    Geely a colaborat cu toti, face de toate, are acum buzunarele pline cu know-how.

    Stau foarte prost si la dizain, nu doar la branding. Le-am spus sa nu-si mai imagineze ei ce place vesticilor ca mereu o dau in bara. :))) Sa cumpere/angajeze case de dizain din Vest.
    Brandul Cuvinte chinezesti care suna naspa va suna bine acolo, dar daca vor in Vest trebuie sa isi dea silinta ceva mai mult.

  69. NitroZeus says:

    Ca tot vorbeam de Geely: a cumparat o ciosvarta de 9 miliarde din Mercedes.
    Acces la know-how. Tic-tac tic-tac.

  70. animaloo says:

    “in raport cu CE au salarii mari?”

    In raport cu Europa. Au salariu la nivel de Suedia. Nu or sa vina peste tine cu produse ieftine. Ti-am dat link. Intre noi (ue, nu romania) si ei (coreea/japonia) balanta e destul de echilibrata. Le dai tu, iti dau ei. Pentru ca e greu sa produci chestii ieftine bazandu-te doar pe “timp”. Mai ales ca din ce ziceti randamentul nu e chiar jmecher acolo.
    Iar “spatiu” sa faca urmatoarele fabrici lipseste prin faptul ca nu exista. D-aia e asa scumpa cazarea. Plus ca sunt prosti

    Problema (china, taiwan etc) este ca produc pe 2 bani. Care aia 2 bani ii raportezi la salariile din SUA/UE. Si d-aia acolo fac astia 100 de milioane de umbrele. Pentru ca in UE/SUA ar fi prea scumpe.
    Totul devine “ma, ce pula mea” cand cumperi produse branduite in europa, scumpe, dar produse in china. Si fututi si cu banii luati.

  71. NitroZeus says:

    Problema (china, taiwan etc) este ca produc pe 2 bani. Care aia 2 bani ii raportezi la salariile din SUA/UE. Si d-aia acolo fac astia 100 de milioane de umbrele. Pentru ca in UE/SUA ar fi prea scumpe.
    Totul devine “ma, ce pula mea” cand cumperi produse branduite in europa, scumpe, dar produse in china. Si fututi si cu banii luati.

    Produc si pentru ei. A nu se uita ca-s 1,5 miliarde – piata enorma. Si ei au nevoie de umbrele. Si Rusia, Africa si celelalte tari din Asia si din Orientul Mijlociu (tot Asia).

    Nu va lua studentul/micul comerciant din fabrica umbrela cu 0,3$ pentru a o vinde in China, ca el nu are bani sa ia un container. Dar o ia la mana a doua, sau a treia. Dar pretul la vanzare tot nu depaseste, sa zicem, 1,5-3-5$. Fata de 5-20$, poate si mai mult, cat ajunge la noi.

    Iar daca vrei sa produci umbrele in Europa te izbesti de cei care care aduc umbrele cu containerul din China. Nu vei avea loc de ei, nu aduce chiar oricine marfa la container. Sunt puternici.

    Lidl, de exemplu are 10.000 de magazine. Kaufland (acelasi grup) au 1000 —> 100 de umbrele de magazin = peste 1 milion de umbrele. 100 umbrele de magazin e fix pix.
    Nu au intermediri. Da-ti seama la ce preturi scot ei umbrelele si ce profit fac.

    Cam cat curaj ai tu, stiind treaba asta, sa te apuci sa produci umbrele? Cat de ieftin poti produce? Cat de mare va fi gama de produse? Ca aia din China fac sute si sute de modele, de toate tipurile, culorile, marimile. Unde le vinzi? Ai intrare in lanturi de hypermarketuri?

    Vei face o fabricuta amarata, le vei scoate la un pret cam mare, vei da si tu umbrelele pe unde poti, cum poti. Iar dupa ce te lupti cu morile de vant cativa ani iti bagi pula-n ea productie si vei incepe sa aduci si tu din China. La inceput doar umbrele mai scumpe, cu finisari superioare si umbrele de plaja/gradina/terasa, asa, sa-ti largesti portofoliul. Dar dupa ce vezi cat de usor e sa aduci din China sa vinzi aici, vei incepe incetul cu incetul sa aduci si umbrele din alea de care faci tu, ca-s mai ieftine. Vei renunta incetul cu incetul la productie.

    E doar chestie de timp pana va produce chinezul exact ce faci tu la un pret mult mai mic. Iar aia mari din Vest se pisa cu bolta pe tine, ca aia-s globalisti, il doare-n cot de continent, de tara, de intreprinzatorii locali, de angajatii locali.
    Dar tu ala mic te trezesti ca lupti ca idiotul cu morile de vant.
    Fix pula.

  72. NitroZeus says:

    Sa ti se mai si spuna ca tu esti trecutul si trebuie sa te adaptezi la stilul de viata al migrantilor, ca ei sunt viitorul.
    Da, cum sa nu. Lupti ca prostul pentru nimic, ca valori, principii. Lol!

  73. clawbc says:

    Mie modelul cu lucrat 70h / sapt nu mi se pare de succes, mai mult nu inseamna mai bine. Eu unul nu cred ca as fi mai eficient daca as lucra mult dar sa am creierul obosit, fata de atunci in sunt odihnit. Probabil as face greseli si as introduce buguri care mi-ar lua mai mult timp sa le rezolv. Mi s-a intamplat sa rezolv o chestie in 10 min, dimineata cand sunt fresh, o chestie pe care statuseem 1h+ in seara precedenta.
    Iar daca te uiti la Japonia, pai aia muncesc pana cad lati sau pleaca seful de la birou si tot sunt in criza de 20 de ani.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *