Eroii nostri nu prea exista
Au trecut mai mult de 21 de ani de cand a iesit Diablo 1.
Pentru mine, aia a fost ziua in care am devenit fan Condor/Blizzard North (a nu se confunda treaba asta cu Blizzard). Pana atunci nu auzisem de Bill Roper sau David Brevik. Si nici de companie, ca sa fiu sincer. Mai atinsesem vag Vikings in vizita pe undeva (prea gay jocul pentru mine) si warcraft (cam in scarba si fara sa retin cine-l facuse), dar cam atat.
…si dupa Diablo 1, am cumparat toate jocurile Blizzard…pana la Overwatch (nici acum nu l-am luat).
Am jucat ani intregi Diablo 2. A iesit in 2000 sau cam pe-atunci, tin minte asa, vag, pe unde eram. Ceva pe-acolo, cred. Inca-l am instalat pe undeva, dar nu prea mai merge jucat (e pe battle.net ala vechi, care-i plin de buguri si limitari idioate, in ton cu tehnologia de-atunci). Si-am jucat pe high-end toate clasele, pe hardcore. Level 99 cu toate. #1 pe EU-HCL de doua ori. Nu cred ca-i ceva interesant legat de d2 si eu sa nu stiu. Pula mea, inca stiu runewords, inca stiu cum faci un bugged eth armor, inca stiu toate alea utile. Nici nu cred ca le voi uita vreodata – cum nu voi uita nici primul your deeds of valor will be remembered. Sau noptile alea multe prin icafeuri cu meph runs si treburi.
Diablo 3, pe de alta parte, a fost cam dezamagitor pentru mine. Si daca Brevik si Roper erau oarecum eroii nostri (ai alora pasionati de d2), faptul ca n-au fost implicati in proiect si au zis clar ca nu reprezinta viziunea lor, nici macar nu-i din acelasi univers etc…i-a transformat peste noapte in eroii fanilor Diablo.
Dar…nu au facut nimic mai departe.
David Brevik critica in continuare Diablo 3 pe unde nimereste. Si, e adevarat, D3 cam suge pula. Prost, cu dintii etc. Asa e. Dar…a vazut cineva ce a facut Brevik mai departe? A vazut cineva “viziunea” lui? Nu? Hai sa v-o arat.
Nu stiu de voi, da’ mie mi se pune un nod in gat cand vad ca lumea mai face de-astea in 2018. Serios, ce-i cu grafica aia? Aia-i ce-mi iesea mie din maini cand incercam sa invat sa programez pe Basic-S (ala de pe Cip-03, compatibil HC85). Da, pe bune. Si, wait, asta nu-i tot: jocul nu e gata. Inca lucreaza la asta. Asta-i “viziunea” lui. Astea-s “rezultatele” lui.
Bai, stiti, inteleg perfect faptul ca nu toate jocurile vor arata a crysis 3 sau pula mea. Da, ma, plm, nici nu e absolut necesar. Dar…ce pula mea e cu cacaturile astea pixelate? Ba, baiatule, epoca placilor Trident pe ISA cu 512k de memorie a trecut, da? DA? Inteleg, nu are toata lumea ultimu’ Geforce Titan coispe, dar pana si ultimul somer ghertoi isi permite un haaaai sa zicem Geforce 480. Nu zic sa fie toate jocurile Crysis, da’ parca nici Dizzy 2 n-as juca, stiti ce zic?
Cat despre Bill Roper, stiti la ce a lucrat el? La Disney Infinity.
Pentru ca, nu-i asa, Diablo 3 nu-i dark enough, nu-i gothic, nu-i gritty, nu-i viziunea lui. Dar FUCKING DISNEY CU CACATURI PENTRU COPII AUTISTI ESTE.
Fuck me, what the actual fuck? Fuck…me….
Cred ca asta-i cel mai bun test. Lasa-l pe unu’ care critica sa faca el. Sa arate el ce poate. Si nu ma refer doar la jocuri, ci la orice. Lasa-l pe erou sa arate ce poate. Si te vei lamuri rapid.
Ani de-a randu’ ma gandeam la oamenii astia asa, cu ceva respect. Ca “wow, ce-au putut sa faca”. Au putut o pula. Au putut sa-si puna numele cu bold in credits – unde probabil nici 1% din munca n-a fost a lor, da’ deh, erau ei sefi, (vice)presedinti etc. Si apoi, lasati de capul lor, scapati din mult-criticatele chingi ale alora din Vivendi/Activision, au facut fix pielea pulii. Jocuri pixelate si cacaturi de adormit boracii de 3 anisori.
Stateam si ma gandeam asa – ca de-aici vine rantu’ asta – ca eroii nostri exista doar in imaginatia noastra. Doar in imaginatia noastra au armuri straluctioare si, cu sabia-n mana, doboara hoarde de infideli care nu pot face un joc misto. In realitate, insa, cand le pui sabia-n mana, isi vor taia accidental vreo 21 de degete.
Citeam pagina de wiki a lui Brevik si-am vazut acolo ca e ceva consultant pentru GGG cu PoE – releaseul din China. Nu ma mira. Chiar ma intrebam cum pula mea au scos aia de la GGG in deceniul asta un joc care reuseste sa arate exact ca un joc din anii 90. Acum inteleg – probabil i-a ajutat Brevik.
In fine, inchei rantu’ aici, ca nu vreau sa behai prea mult pe tema jocurilor. Da’ ideea ramane – cu sau fara jocuri: punem oamenii pe un soclu si le ducem flori virtuale la picioare and shit si mai facem cate-o cruce cand trecem pe langa. Si-n realitate, acolo e doar o gramada de moloz – una pe care se caca porumbeii. Si daca tot credeti ca e vorba strict de gamers and shit, va recomand sa va futeti o prietena. You’ll see what I’m talking about.
Mda, pixelate sau nu…. storyline are cel mai mult de suferit zilele astea. Si nu ma refer la Battlefield like games. Eu mai joc si questuri si dupa Syberia sau Broken Sword…. rar am vazut ceva decent.
Singurul minus al lui D2 + Lord of Distruction a fost ca…. era pre scurt. Il terminai si “rasterminai” :))) Bine…dupa aia a aparut Sacred 2 care fata de D2 era HUUUUUGE.
Cat despre “eroi” niciodata nu ma uit la credentials. E prea mult de munca la un joc sa zici ca e doar viziunea unuia…. Se intampla ca sa am un coleg de liceu care e mare game designer, initial prin Ro, acum prin alte parti si zicea ca…. ” am tras pe gamedesign ca nu prea stiu programare :p si de multe ori nici aia cu programarea sau grafica nu pot realiza cam ce idei am eu” :)))) Deciiiiii…… :p
PS: misto primul video, imi aduce aminte de Lotus, Supaplex sau Mario. Pana si pe ICE Felix HC cand incarcam jocurile de pe caseta audio tin minte ca era grafica mai buna. Jucam Biker Mice from Mars si era tot asa un 2d cu ceva intentie sa para 3d. Oricum…cand prindeai jocul dupa n incercari nu avea cum sa nu-ti placa ca dupa iar dura o ora pana prindeai iar.
Eroii mei sunt aia de fc cracks ca doar nu dadeam atatia bani pt jocuri de kkt. Asa….incerci si vezi cum arata, nu intai dai banul si dupa te trezesti ca…….. Pe vremuri cumparam Xtrem PC si PCgames doar pt cdurile cu demos. Pe vremuri cand internetul era la pipeta adica…..
D2 LoD a l-am jucat si placut cel mai mult cam din orice am incercat. Am ras cu lacrimi s-au am fost la un pas de infarct prin dueluri pe hc cu sau fara tppk 🙂 . Acum nu mai gasesti ceva atat de fun cel putin n-am gasit eu.
Granny, ma, Granny ruleaza, si amu’ in spatele meu fiica-mea si-o prietena joaca Granny.
Ouch. This hits so close to home. With games and other stuff as well.
Apoi: De cealalta parte a baricadei is oameni talentati care o iau peste falci de la companii, ca de exemplu: https://techraptor.net/content/chris-avellone-talks-departure-obsidian-entertainment
Iar revenind la partea de care zici tu: Uite marele Boyarski (Diablo3) cum merge inapoi ca banu ii bun, nu conteaza etica unei companii: https://techraptor.net/content/chris-avellone-talks-departure-obsidian-entertainment
cum plm sa ai eroi, coaie? pai tu erai eroul meu cat timp am crezut ca nu ai eroi. dar cand colo…
#atat
De fapt aia chiar s-ar putea sa fi fost eroii tai.
Eu nu-s fan Diablo, am jucat 1, dar l-am prins tarziu, cam cand aparuse deja doi si mi se parea …pixelat. Am jucat si doi vreo 7-8 ore dar m-am saturat de dat cu bata in cap la “lume” si de omorat skeleti. Frate-meu era bun la asta.
Dar chiar conteaza ca in echipa care produce jocul sa ai niste oameni in pozitii utile – “lead developer” , manager de proiect carora chiar le place jocul, care au o viziune si vor sa faca ceva fain din el.
Programatorii si designerii buni sunt necesari, dar munca lor poate fi facuta usor praf de o strategie proasta, sau orientata pe milestone achievement si KPI-uri proaste.
E absolut irelevant la ce-au mai lucrat ei dupa, sau ca nenea ala scoate jocuri pixelate – poate e nostalgic – toti tre’ sa punem ceva pe masa pe fiecare zi.
Faptul ca D1 si D2 au fost intr-un fel, iar D3 nu e ( dupa spusele tale si ale altora, eu nu-s fan D3, arata oarecum normal pentru vremurile noastre, dar nu pot judeca cat e de bun) , ar trebui sa fie o indicatie destul de clara.
Problema cu eroii e ca nu-s universali si nici eterni. Poate ca toti ajung o gramada de moloz pe care se caca porumbeii, daca-i privesti median in timp iar la timp se retrag doar aia care mor in glorie.
P-asta n-am inteles-o si din pozitia asta e mai dificil sa-ti urmez teoria doar sa vad ce se intampla 🙂 .
E relativ simpla. Te uiti la un om care ti-e oarecum apropiat – si pare OK+. Si ajungi – cumva – sa-l cunosti ceva mai bine (nu discutam neaparat de femei si nu discutam neaparat de futut). S-ar putea sa descoperi ca toata fundatia pe care-i construita relatia dintre voi doi e la fel de solida ca economia Greciei.
🙂 . Poate esti tu mai perfectionist. Eu nu-s dezamagit de genul asta de descoperiri. Daca un om e OK+ in relatia cu mine, eventual intr-un anumit context, ar putea fi si Hitler in rest, tot ce conteaza e cum pastrez echilibrul ala instabil intr-o forma functionala.
Dulapurile tuturor ne sunt pline de scheleti, important e ca atunci cand trebuie, sa stea acolo inchisi.
Eu nici atat, ca nu mai am 15 ani. Doar am zis sa clarific, ca nu-ntelegeai.
Băgat Diablo 3 pe consolă.
Hack and slash și atât. Nothing else.
Muie Malthael.
Pai, ideea e sa fie un hack and slash. Dar pula depth, cam pula story, cam pula replayability, cam pula customization. A ramas singura chestie la care aia de la Blizzard sunt in continuare campioni: cinematics. Ma rog, pe consola nu stiu ce vezi, da’ le poti vedea pe jewtube. Acolo e in continuare “jos palaria”.
Problema e ca Diablo II le avea pe toate astea. TOATE. (ma rog, pentru vremea respectiva; ca nu se compara cinematics de-atunci cu alea de-acum, evident)
SI OK, observi ca Diablo III nu le are, te numeri printre aia de la credits si critici. OK. Atunci arata-ne ce faci tu mai bun, iesit din circul ala. Ah, da, un joc demn de jeguri compatibile spectrum. Patratele and shit. Pai mai da-te-n mortii ma-tii si taci din gura atunci.
Cred ca te uiti in contextul gresit. Voiam sa ma joc putin jocul aluia , dar, plm, de 17 euro nu ma lipsesc.
Oricum ideea e asa: Jocul asta e “a fun new one-man indie game project from myself, David Brevik, the creator of Diablo and Diablo II. ”
Adica e facut de 1 singur om si tu vrei sa fie comparabil cu Diablo 3? Pai la jocul ala probabil ca au lucrat minim 10 oameni, excluzand testerii.
De fapt, ce face el e foarte rezonabil. Construieste o mecanica de joc, cu o lume random – asta ar trebui sa vad cum merge, iar grafica e aia pe care o poate face un om si potrivita pentru un joc indie.
De fapt, ce face el e absolut penibil si patetic.
E echivalentul tiganului din crasma satului care inca povesteste in 2018 cum in 1965, cand era tanar, l-a fentat pe militianu’ local si ce cool a fost.
“Creatorul Diablo si Diablo 2”. Bitch, Diablo 2 a fost acum 18 ani, ce pizda ma-tii ai mai facut de-atunci, cat te mai recomanzi asa si cat timp mai murdaresti numele alea cu toate “proiectele” tale pe care le coda un pustan de 12 ani pe CIP03?
Cam aia face el. Acum, daca tu zici ca-i rezonabil, pula mea, probabil o fi; imi imaginez ca pentru oamenii care-s de aceeasi parere sunt emisiunile cu Viorel Lis. O astept si p-aia cu Crin Halaicu.
Serios, cand vad dumele lu’ Brevik trec direct in facepalm.jpg.
@Orbu: Aaaaadevarat, dar nu chiar.
Am dat un exemplu mai sus cu Cristos al rpg-urilor (Chris Avellone). Si el o facut o pauza de hardcore-eala si o lucrat cu 2 indie guys la un joc cu grafica de VGA (F.T.L – Faster Than Light), un joc de un milion de ori mai engaging ca clona aia Mario de mai sus.
Si si mai important. Cand ai un nume de calibru, ai 2 variante. Ori mergi la investitori si zici “vreau 2 bulioane de parai sa fac un joc” ori faci un mini-demo sau strangi tu cativa oameni si ceri bani pe Kickstarter. Din nou: Avellone o facut asta. O mers pe Kickstarter si o cerut bani pt Wasteland 2. Nu era Crysis, avea Turn-Based Combat (non-la moda in epoca asta) dar macar nu avea 256 de culori. Arata bine, si se juca bine. Succes la critici + succes financiar.
Brevik daca chiar avea idei ori mergea la Beth/EA/Whatever, ori mergea pe Kickstarter si zicea “uite cine mi-s io, futu-ma-n cur. am o idee bestialo-geniala. da-ti-mi cash”. Dar nu. O arde Mario.
Daca Brevik se ducea pe KS si cerea acolo niste bani pentru ca vrea sa faca o clona de D2, da’ mai HD, asa, pana maine avea vreo cateva zeci de milioane. Inclusiv de la mine. Daca pare greu de crezut, cautati “d2 remastered” sau “d2 hd” pe google jewtube si numarati links/comments/likes/shares/whatever. Iar jocu’ ala are 18 ani, ce plm sa mai zic.
Sincer, cre’ ca omu’ ala a creat Diablo/Diablo 2 cum l-am creat eu, doar ca el a fost in postura de a-si pune numele acolo.
^Agreed.
Păi există o nișă pentru jocurile astea. Eu mă joc, de exemplu, cu copiii, Fireboy & Watergirl, poți să dai un ochi că e online. Câteva chestii inteligente ( pentru copii mici ) se joacă ușor intuitiv, astea. Nu e de angajament, da poți să începi să te joci cu copilul de la 3 ani multiplayer. Și mai sunt și altele.
A doua la mână, voi ziceți de KS. Ok, putea, dar jocul asta nu vrea sa fie clona Diablo, din ce înțeleg, iar apoi e un model similar, ce vezi acum e un “early access” . Lumea plătește banu’ , cam in avans așa, se joacă în formă asta, developericiu’ face cașcaval să termine munca. Pe sistemul ăsta am cumpărat early access pe Steam la Universe Sandbox 2 si l-ai făcut decențel, și pentru că le-a mers, vor să mai mulgă încă alți bani pentru US3.
Nu vrea sa fie clona diablo, dar brevik nu trage nici prima basina dimineata fara sa mentioneze ca el e creatorul d1/d2.
Ati auzit de Tim Schafer? La fel ca tipii din articol, era un fel de legenda a jocurilor adventure pe vremea Lucas Arts (Full Throttle, Grim Fandango, Monkey Island).
Omul a plecat intre timp de la ei si si-a deschis propriul studio. Prin 2012 a deschis un kickstarter in care cerea $400.000 sa faca un joc adventure “ca pe vremuri”:
https://www.youtube.com/watch?v=qs_KO4_Dvy4
A primit banii in 9 ore. Jocul arata asa:
https://www.youtube.com/watch?v=f41P6fDl9js
Ok, nu e genul de joc pentru oricine, dar are production value vizibil (artwork, story, voice acting).
La un moment dat a cumparat drepturile de la Lucas pentru un remaster la Grim Fandango, caruia eu i-am facut preorder pentru ca e cel mai tare joc adventure scos vreodata imo.
Deci se poate.
Nu am jucat nici un Diablo (chestie de gust, I guess) dar aceeasi problema exista cu seria Fallout. Maaaaaaare pacat. Si Resident Evil. Si Silent Hill… Si mai sunt joace multe care au murit urat cu praf pe ele (DeusEx, MDK, Nightlong, Alone in the Dark, etc).
PeLeMe…
Ill disagree la Deus Ex. Ok. Nu ii la fel de bun in prezent cum era in 2000, but still. Tot social commentary ii. L-au facut mai accesibil pt mase ca si firma vrea cateva milioane de copii vandute si ceva profit.
Si era greu sa mai adauge niste nivele la ala initial? Plm, ptr mine erou e unu care imi spune povestea NCR, a BOS initial, a Majestic 12 si tot asa… Boss, e asa simplu sa devii erou. E fucking easy-eight, dar nuuuuu, tb sa avem ambitie, nu?
@ZZ, daca iti plac shooterele iti recomand Max Payne 3 , Bioshock , Metro2033 , Wolfenstein, FEAR, Battlefield 1 …. si desi nu are asa cine stie ce storyline ca alea de deasupra…merge si Doom2016.
Resident Evil si Silent Hill le-am incercat si eu vreo 5 minute dar controlul de consola m-a scarbit. Poate schimba ceva in Resident Evil 8
Lu Doom 2016 nici nu-i trebe storyline. You’re there to fuck demons up and that’s what you do.
Wolfenstein 2 are destul storyline cat sa nu-i mai trebuiasca lui Doom.
Da, ma, cand are restul elementelor (grafica, sunet, mecanica, feeling, alea), nu mai conteaza.
Aditzah…. se vede ca nu ai jucat Serious Sam. Numarul de oratanii care trebuie sa le omori in SS e cu muuuult mai mare. Si parca e ceva mai alert movementul, asa….cum era Unreal sau Quake3 pe vremuri.
Pe toti astia care dati pre-order la orice si mai ales la jocuri, v-as executa ca-n Ameican Hisoy X, v-as pune cu dintii pe bordura si v-as calca pe ceafa. Sunteti cancer penru industia asta si o mare parte din cauza care o face sa se duca pe pula. In loc sa-i lasati sa va castige banii si sa produca ceva ca lumea voi dati banii inainte ca la curve si va mirati ca aia va fut prost dupa. Gaste.
In rest imi amintesc de cate nopti am pierdut cu DOOM, Heretic si Heroes 1 si cu multe altele dupa aia si ma apuca asa o pofta de jucat chestii……
Scuzati lipsa de r si t da’ am tst trimisa la garantie si nu-s obisnuit cu asta de pe care tst acum.
@Field Chester
Da, cam enervanta faza cu DLC-urile, as face cam acelasi lucru cu studiourile alea care practica. Gen de ce sa dam un joc misto cand il putem vinde pe bucatele. Si as impusca si pe aia care grabesc jocuri misto destul cat sa le strice. Gen Kotor2, Dragon age 3.
In alta ordine de idei, nu m-am mai jucat ceva mai bine de un an. Si am un chef nebun de un RPG bun. Zic din ala cu poveste, fain, de-al de fallout 2 sau Gothic 1-2, Kotor, ceva.
Lasa DLC-urile, sunt de calcat dar nu-s nici pe departe atat de gretoase ca preorders. La DLC-uri zici sa-i mai intelegi, ca ba vere, oamenii au scos joc misto pe care l-ai jucat si ti-a placut, poate n-au avut totul gata la timp si i-au dat drumul bucatii aleia mai tarziu si oamenii le mai dau niste bani ca le-a placut jocul si mai joaca ceva nou in aceeasi lume; dar de preorder sa nu aud.
Pula mea, am dat preorder la Red Dead Redemption 2, care e problema?
Rockstar nu m-au dezamagit in ultimii 15 ani, tot ce au scos a fost epic si vreau sa joc rdr 2 in ziua lansarii, ca pula mea asa mi s-a pus mie pata. Daca imi permit, de ce nu? Nu dau preorder la orice cacat, heck cred ca am dat de vreo 3 ori in toata viata, dar n-am fost dezamagit cand am facut-o.
@Aditzah : De fapt, nu știi la ce dai preorder, că ăia e și ideea. Ar putea fi un căcat ar putea să nu. E un pariu pe încredere. Și înțeleg pe undeva perspectiva lu’ Field Chester : e că treaba cu iPhone și Samsung, trebuie doar să facă un mic efort pentru a se menține în fața celorlalțila câteva aspecte și piața e a lor. Dar nu cred că se aplică la jocuri. Ăstea sunt ieftine și industria are mai mare nevoie de susținere decât celelalte căcaturi la care se face preorder și-i nociv pentru concurență.
Dacă e vorba de jocuri, să fim serioși, cam oricine își permite încă unul și e suficient să nu îl joace pe ăla pre-ordered dacă e de căcat ca să se ducă în cap studioul, sau măcar echipa care s-au ocupat de el.
@Vinil: Omuleții care fac jocuri sunt tot ca mine și ca tine și au nevoie de ceva de mâncare zilnic. Uneori nu le iese din motive și pot să mai amâne daca mai au buget și timp pe care să îl aloce , sau trebuie să lanseze. Alteori se aude că, sau concurența deja a lansat un joc similar și e de absolut căcat să vii cu aceeași chestie 6 luni mai târziu. Chit că e mai bine făcută e 6 luni mai târziu.
“Pe vremea mea” dura minim doi ani să publici un joc de la stadiul de asta e idea, până la “raft”. Doi ani la Unu/EA -aștia care făceau jocuri “pe bandă” pentru bani și aveau bugete și echipe mari, și care erau mai relaxați în privința cerințelor tehnice și a bunurilor, gen ce dacă nu îți merge brici decât pe niște specs care au apărut pe piață la două luni după apariția jocului, îți cumperi tu rigul ăla, fraiere, că asta e și ideea. Și ce dacă ai niste buguri care îți omoară jocul fix pe mainpath, nu ai auzit că trebuie să salvezi cât mai des? Se spune pe toate drumurile.
La Blizzard, din ce știam pe vremuri dură și 4 ani de la idee la jocul livrat. Patru ani in plm. Nu știu dacă se mai aplica astea acum, dar în 2009-2010 deja timpii de execuție se contractau. Nu mai are nimeni răbdare să stea după curul tau 4 ani. Dacă Nvidia a introdus “ieri” un nou model de physcs cu procesare mai bună a surselor de lumină, înseamnă că ultimele jocuri care se lansează acum trebuie deja sa implementeze asta.
Dacă stai prea mult cu jocul la copt ajungi că atunci când îl scoți sa fie considerat pixelat de aia care se joacă pe rezoluții care nu erau inventate când au desenat designerii tăi meșele folosite.
Nu e cazul.
De restu’ nu comentez, da’ in jocuri Blizzard sunt expert. Nu au ajuns niciodata prea departe pentru ca erau tari la grafica. In fact, la grafica sunt – in mare – mediocri. Chiar sub, pe alocuri. As spune ca-s mult in urma celorlalti la capitolul asta. Si totusi jocurile lor rup la vanzari (nu cred ca-i nevoie sa-ti dau linkuri cu toate recordurile pe care le-au batut – si cu diablo si cu starcraft si cu wow). De ce? Pentru ca replayability si story/mechanics. La toate 3. Poti incepe sa joci WoW azi si o sa dai de oameni care-l joaca din 2004 – si nu ca mine, ci fara intreruperi. Poti sa incepi sa joci Diablo azi si o sa tot dai de chestii la replayability – classes & builds de incercat. Poti incepe sa joci sc1/2 azi (preferabil 2) si te poti trezi ca-l mai joci si peste 10 ani.
Ia d3 si uita-te pe youtube. Are o grafica ok, da’ atat: OK. Nimic super pizda. Si asa arata din 2012. Ia WoW si uita-te la monstri pe-acolo – penibili, to say the least. Ia sc2 si o sa vezi…nimic fascinant la grafica. Dar plm, cat timp replayability si story/mechanics sunt faine (gen nu cu buguri penibile, nu cu perspectiva pisata, nu cu idei absolut cretine), grafica nu conteaza atat de mult (peste un anumit nivel).
Mai mult, ia diablo 2 – si vezi acolo “grafica”. Si totusi inca se joaca grupa mare. Nu la fel ca-n 2000, da’ e 2018 si lumea inca rupe p-acolo computerele.
Omuletii care fac acum jocuri bazandu-se strict grafica o dau in bara. Nu intereseaza pe nimeni doar un alt shooter cu grafica mai smechera. Eu n-am mai pus mana pe unul de la q3/UT incoace. Si nici n-am de gand. Au scos handicapatii aia de la Ubisoft heroes 4, 5 si 6. Nu am cumparat nici unul. Am tras unul piratat sa vad daca merita cumparat, am ras de 3d-ul lor idiot si de “battles” si maps si explorare si-am sters mizeria – raman la heroes 3, thanks, chit ca grafica e aia de 96-97 (nu mai stiu). Peste 20 de ani, coaie. Si-ti garantez ca orice fan heroes va spune acelasi lucru: 2 si 3 sunt epice, merita jucate; 4,5,6 nu. Vezi un clip cu homm3 gameplay si gandeste-te ca poti face grafica mai buna TU in momentul de fata. Si totusi…jocul ala nu are concurenta. Arata-mi un TBS la fel de reusit, ca eu chiar as vrea unul.
Nu, nu-i pasa nimanui de ce mai scoate nvidia. Poti scoate un joc care sa fie #1 pe segmentul lui si cel mai bine vandut ever cu o grafica de-aia care sa mearga fara sughituri pe-o placa de-acum 6-8 generatii. Trust me, WoW se misca excelent pe geforce 680 gtx – nu ala recent, ci 680 gtx ala VECHI (gen din 2005). Si sa nu uitam ca wow e cu plata lunara.
Nu exista gameri care sa joace un joc doar pentru grafica. Grafica (peste un anumit nivel, nu mizerie de-aia de Brevik) e doar un bonus. Conteaza asa, pentru vreo 2%. Cel mult. Problema e ca lachetii actuali (producatorii de jocuri) nu intreaba gamerii ce vor, nu studiaza, nu inoveaza, nu nimic. De 15 ani incoace nu fac decat sa recicleze aceleasi cacaturi cu cateva schimbari minore. Gen cate jocuri FIFA exista? D-aia nu rup piata.
Bine, cealalta parte a problemei e la gameri – care-s rupti in goarna si cumpara aproximativ orice. Pula standarde. Eu am ramas blocat cand am auzit ca aia cu jocu’ lor cu ciordeala de masini (lapsus) au facut bani din asta. Am primit cadou unul (GTA futu-i), am incercat sa-l joc vreo 15 minute si-am murit de ras. Asa control haotic, asa de confuz totul, pur si simplu nu merita deranjul. Ce trebuie sa faci? Mister. De ce nu poti controla o masina? Mister. De ce merge personaju’ prin case ca un urs pe shrooms? Alt mister. Ieseam mai bine cu un solitaire sau ceva. L-am sters dupa 20 de minute. Si ce-i trist e ca a durat mai mult de 20 sa-l instalez.
Păi aia e , că nu e tocmai asa cum spui pe vânzări. Da, Blizzard, nu prea au faulturi, dar “GTA V is the most profitable entertainment product of all time” . Aia de la Rockstar au vândut 90 de milioane de copii din jocul asta pe care l-ai dezinstalat tu in 20 de minute și au încasări de 6 MILIARDE de dolari. Nu există nimic nici pe aproape. Nici D3+D2+SC2+SC nu adună împreună atâtea copii vândute și atâția bani.
In plus poate de unde te uiți tu titlurile nu se vând dar când de prea. FIFA 18 a vândut vreo 10 milioane de bucăți . Și e unul din jocurile mereu scumpe, “‘A’ title” cum zic aia din industrie. Iar ăștia vand pe fiecare an, nu că la SCII din 10 in 10 + ceva DLCuri și expansionuri, dacă e să fie. Și totuși ai dreptate la capitolul replayability and shit. Da, Blizzard face, in general jocurile mai bine, știam asta de când am lucrat puțin la UBI , lol.
Nu mai știu GTA prin ce se diferențiază 5 de 4, că am jucat doar 3 , dar grafica e destul de importantă. In schimb am jucat NFS U1 și U2 și următoarele 2 și diferența era de story , grafică și un pic de control . Efortul să dezvolți seria aia de jocuri e mult mai mic, dacă dezvolți câte unul pe an , decât dacă dezvolți titluri noi, folosind eventual engine-uri noi , unul la 10 ani diferență.
La FIFA e cam la fel.
Serios, ăștia care joacă doar jocuri Blizzard so H3 sunt puțini.
H4 3D mi-a plăcut, dar era prea complex de operat. După l-au făcut chiar o mizerie.
De accord cu Manowar. Am jucat heroes V de 4-5 ori si III (simplu + diferite patch-uri) de cateva sute de ori. La fel cu Stronghold Crusader vechi. Jucat si in ziua de azi, iar 2 si 3 e varza cu zeci de bugguri si un gameplay de tot rasul. Exact aia e problema. Nu intreba nimeni gamerii ce vor. Exemplu: EA care scoate trailer la Battlefield V care are ca tema al doilea razboi mondial. Apare o fatuca in el cu o mana prostetica ca personaj principal. Ca raspuns la protestul fanilor EA spune ca nu sunt destul de educati. Rezultat: cu 80% mai putine comenzi decat Battlefield IV are. Toate companiile astea mari fac acelasi cacat in ultimul timp. Nu intreaba gamerii ce vor.
Jocurile Fifa erau destul de bune. Acum astea noi sunt pay to win cand joci online. Trebuie sa cumperi niste Fifa points :))) ca sa deschizi pack-uri pentru jucatori mai buni (cu stats mai bune gen Ronaldo, Messi, etc.). Platesti pentru joc la inceput…apoi pe parcurs. Cum sa nu…
@Vinil: incearca seria Dark Souls (1 si 3 sunt the best).
@Manowar –
“Dar pula depth, cam pula story, cam pula replayability, cam pula customization”
Exact. Și da, Diablo II le avea. Acum na, nu că-mi pare rău de banii dați, jocul m-a ținut ore serioase în fotoliu, nu-i pot nega utilitatea, dar pula mea… 🙂
@Marius –
“Jocurile Fifa erau destul de bune. Acum astea noi sunt pay to win cand joci online. ”
Păcat că Konami nu și-au băgat mințile în cap pe tema licențelor. Dacă-și băgau… nu cred că mai cumpăra cineva FIFA. Ăla nu este joc, ăla este o glumă sinistră…
Wow, 6 miliarde de dolari revenue, nimic pe aproape, zici tu.
Stire de anul trecut: https://www.gamerevolution.com/features/13510-world-of-warcraft-leads-industry-with-nearly-10-billion-in-revenue#/slide/1
Ce-i drept, 10 miliarde nu ar fi pe aproape.
Evident, in alea 10 miliarde (anul trecut, mai pune 1.5 anul asta – pardon, doua, ca a fost an de expansion, battle for azeroth) nu sunt incluse veniturile din merchandise (gen statuete cu Arthas, mousepad cu icecrown etc).
Sa fim seriosi.
PS desigur, aia cu 10 miliarde e gresita, pentru ca https://eu.battle.net/forums/en/wow/topic/17617922713
Da, gen 5 miliarde doar in 2017 daca incluzi royalties/micro. Si jocul e din 2004. Calculeaza tu.
Lol mano. Te plangi de homm 4 5 si 6? Stai sa vezi 7.
(Side note: daca iei homm4 si il judeci ca un tbs din neant, nu-i rau)
Am primit o cheie de homm7. Zic doar atat. 3 resurse. Gold, wood, ore. Atat.
@Manowar:
Nu sunt sigur nici de știrea din al doilea link, ca tocmai ce m-ai făcut să citesc raportul anual de pe site-ul activiștii pe care îl citează duzii de pe forum, al căror link e 404 bineînțeles, și nu prea pușcă. In raportul ăla se vorbește de revenire per company, sunt mai multe : Blizz, Activision … dintr-un portofoliu investițional cred și e extras din perspectiva agenției lor de DRM , King.
Eu zic că nu prea are cum să le dea $4.7 BN net revenue, e un număr de genul ăla acolo, dar înseamnă altceva și e global per Blizz, iar dacă ăia de acolo au luat cifrele sunt pe ciuperci. Eu unul, nu am găsit în raportul anual date exacte despre încasările Warcraft, dar presupun că dacă sap mai adânc se pot găsi.
Una peste alta, sunt dispus să accept că Blizzard vinde chiar atât pe jocul asta anual, în fond chiar cred că WoW reprezintă grosul vânzărilor lor. De aia nu am inclus jocul in comparația cu GTA, că memeorpg e altceva , implică mai mult decât să faci un joc bun, și alte costuri și alt model de business.
Între noi fie vorba GTA chiar e un joc dintre cele bune, cu story, gameplay, chestii random, poți fi creativ, poți customiza, chit că nu e numai cu albi sau că nu-i ce te interesează pe tine. Nici mie nu îmi pasă de el, dar am jucat 3 și l-am văzut pe frate-meu 4 . E in altă ligă decât majoritatea.
Chiar de-i așa asta nu neaga cu nimic ce-am scris eu. Un joc pe care tu l-ai dezinstalat in 20 de minute că nu te interesează ( totuși cineva ți l-ai cumpărat, lol) vinde mai bine decât toate Star Craft-urile și Diablo-urile la un loc. Alte jocuri CoD vând de rup, iar update-urile sunt despre chestiile care tu spui că nu contează . Ultimate graphics ( implementarea contează , desigur ) and shit.
Jocurile se vând și pentru motive care-ți sunt independente ție. Dacă ce spui tu ar fi adevărat, ar exista doar Blizzard pe piață, restul ar fi in colaps financiar și lumea nu ar juca nimic în afara de astea 4-5 titluri pe care le produc nenii ăștia. Și nu-i deloc, dar deloc, așa.
Ăia care cumpără, sau pentru care se cumpără jocuri au in medie vârste mai mici decât noi. Nu știu distribuția pe segmente de vârstă la WoW , dar nu prea am mai auzit de copii jucandu-se la modul fenomen, cum era când eram eu la 17-25.
Tre’ să te intrebi, unde sunt ăia și ce se joacă nu? Acolo sunt și banii.
Nu l-am cumparat. Acum ceva vreme a venit mama unui prieten pana in UK sa il viziteze. Tipul nu avea masina. M-a intrebat cum face cu un taxi sa o duca la aeroport la plecare, ca nu vorbea engleza maica-sa. M-am oferit sa ii duc eu si sa-i aduc pe restul acasa. Done. M-a intrebat cat il costa. I-am zis ca nimic.
O zi mai tarziu m-am trezit cu un mail ca am primit cadou un joc pe steam. Eta gta coispe, nu mai stiu care. Nu am putut anula, nu cred ca mergea refund. Am ramas cu jocul. Nu l-as fi cumparat in veci.
E PLIN de kizi. Plin. Dar da, momentan aia mai joaca si altceva, ca wow e too demanding. Stai linistit, cand scoate blizzard ceva nou, se muta toti acolo. Pana atunci, se pot crede restul valabili. Dar doar pana atunci.
Sincer, in momentul de fata, producatorii se impart in…blizzard si restul lumii. Fara concurenta.
Pai productatorii se imparteau in Blizzard si restul lumii si acum 10 ani.
Dar asta nu schimba nimic – vezi cota de piata si incasarile :
https://newzoo.com/insights/rankings/top-25-companies-game-revenues/
Blizzard -Activision sunt mai mari ca restul, dar activision are mai multe titluri decat Blizzard, iar restul, mananca si ei o paine destul de buna. Ca despre asta e vorba. Astia nu fac jocuri pentru noi, ci pentru investitorii lor. Era o vreme, cam pe la Mortal Kombat 1 , 2 cand producatorii faceau jocuri pentru placerea gamerilor. It’s gone.
Activision Blizzard e doar fostul Blizzard. Nu include restul “activision”. Alea sunt vanzarile lor cu xpacks, in game pets and mounts etc.
http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2015/04/ESA-Essential-Facts-2015.pdf
“The most frequent FEMALE GAME PLAYER is on average 43 years old and the average MALE GAME PLAYER is 35 years old”
Adaugati +4 ani ca studiul e pe ce s-a raportat in 2014.
Aia de 13-20 ani se joaca pe telefon acum, e si normal cand acum rulezi un Max Payne 1 sau GTA San Andreas mai low details direct pe telefon.
GTA5 are și o parte de MMO. GTA online unde Rockstar a tot produs content nou, cred că e material de x dlc-uri. Dar pt că in GTA online sunt microtranzactii și jocul are multi plătitori de genul contentul nou a fost gratuit (și doar pt modul online, nu single player).
GTA5, Witcher3, Morrowind, Fallout4, seria X (X3 Reunion) sunt jocuri open world. In ele ți se dă doar atât informație cât să poți să începi, dar apoi poți să faci cam ce vrei (in contextul universului din jocul respectiv).
WoW, Diablo, CoD, LoL, FIFA, Heroes sunt jocuri mai repetitive din pct asta de vedere, cu un număr mare de opțiuni dar cu câteva obiective f bine definite, în același timp și cu un grad ridicat de dificultate asigurat prin diverse mecanisme.
Pt genul/nisa lor sunt clar jocuri de succes, dar nu cred că putem să le comparam între ele, pt că nu seamănă în afara că sunt jocuri.
Sunt curios cum ar arata un WoW/Diablo in stilul PUBG/BattleRoyale
Poti vedea pe youtube. Se numesc battlegrounds/arenas si exista in wow de peste un deceniu.
Nu prea inteleg cu ce e battleroyale vreo noua gaselnita, aveai free for all in quake acum 20 de ani sau last man standing in UT tot acum vreo 15 ani. Sa zicem ca bg-urile din wow sunt team based, but still, un alterac valley 40 vs 40 ai in wow de ha-ha-ha timp. pubg mi se pare ca are succes doar prin faptul ca kizii nu stiu ca nu e nimic nou, de asta se si vand in prostie jocuri de duzina in zilele noastre.
wow nu prea are obiective, are content, la fel ca alte mmo-uri. Si are mai mult content decat majoritatea. De fapt nu prea inteleg nici de ce ai pus toate aceste jocuri intr-o singura categorie, precum ziceai singura legatura intre ele e ca sunt jocuri.
Si daca wow este repetitiv, cam cum ti se par ca sunt skyrim si witcher3 dupa leveling?
Ah, se refera la last man standing?
Stranglethorn arena chest. Exista de prin 2005, cred. Tot ce intra in arena e hostile – inclusiv aia din aceeasi factiune.
Nu prea vad de ce ar crede cineva ca e ceva nou in asta.
Ca si joc orientat spre PVP, Lineage 2 a fost pentru mine za best. Singurele zone safe erau orasele, in rest cand plecai la farming erai constient ca poti sa iei PK in orice moment din orice directie. Grafica a fost dintotdeauna peste WOW, dar din pacate era prost optimizat la mass pvp unde puteai sa ai cel mai bun pc al momentului si tot iti mergea in frame-uri.
Acum la “maturitate” bag cate un World Of Tanks din cand in cand, o tampenie gandita sa mulga bani, insa are ceva feeling si din cand in cand se aliniaza astrele si faci cate un meci epic in care hotarasti de unul singur soarta bataliei.
Din punctul meu de vedere WoW, D3 au obiectivul “nespus” de gear mai bun. Tot contentul ala este jucat cu scopul de a obtine gear mai bun / a dezvolta caracterul mai departe. In fct de clasa/ buildul tau o sa incerci sa obtii diverse items si de obicei ai doar cateva optiuni unde poti sa “farmezi” acel gear.
Witcher poate mai putin, dar GTA poate fi jucat si fara sa urmaresti povestea principala. Ai diverse activitati random in joc, poti sa explorezi harta si sa dai peste tot felul de “surprize”, aka poti sa te joci fara un scop bine definit timp de ore bune (>30) sau poti sa iti definesti propriile obiective.
Practic, toate jocurile din lista “repetitiva” au o parte “competitiva” in care lupti impotriva altor oponenti (fie ca acei oponenti sunt boti, alti jucatori sau rezultatele tale de dinainte de ultimul loot/experience) , iar lista de optiuni e data de cum ai “ales” tu sa te joci. (De ex clasa, buildul intr un RPG, echipa la FIFA, eroul din LOL, rasa din Heroes).
Quake era un fel de macel. Nu am jucat UT f mult (mai ales last man standing) dar era asemanator. Ce mi se pare interesat la PUBG este felul in care au organizat luptele si harta, a.i. jocul devine ca un fel de turneu. De asemenea partea random, in care trebuie sa te descurci cu ce arme gasesti.
Un pic de context intai. In PUBG/Fortnite iti “alegi” locul de spawn, cu mentiunea ca vezi si alegerile celorlalti jucatori. In fct de zona ai acess random la echipament. La inceput toata harta este accesibila dar pe masura ce timpul trece zonele safe (random alese, din ce in ce mai mici) se reduc a.i. supravietuitorii sa fie nevoiti sa se intalneasca.
Din cate tin minte in WoW si D3 aveai gear-ul farmat de tine. Cum ar fi sa pleci de la lvl 1 si in fct de ce itemuri gasesti sa ai un build random (gen primul item iti da clasa si apoi optimizezi pt aceea clasa gasind itemuri/skilluri pt aceea clasa), poate primul wave te duce la level 10, ai doilea la 20 etc. Kill te duce la +1 fata de base sau poate iti da posibilitatea de reroll la items.
Chestia aia exista in Diablo II si exista in alte ARPG – gen Grim Dawn (parca).
In WoW nu se potriveste si ar fi un pic prea aberanta, DAR fiecare clasa are 3-5 specializari separate (in functie de talents poti fi healer, ranged dps, melee dps, tank). Druidul (de exemplu) le are pe toate. Ai resto druid (healer), moonkin (ranged dps), feral (cat, melee dps), bear /guardian (tank). Chestii pe care le schimbi cand vrea pula ta pentru gen 10 silver (echivalentul unei monede de un ban din Romulania in economia aia; nici macar).
Ii zice one hit wonder. E mare lucru ca in viata asta sa ai o inspiratie sa o implementezi si sa placa la mase. E foarte complicat. Aia a fost ideea lor, au implementat-o, gata. Nu e nici un mister aici.
Pe partea muzicala avem mai multe exemple dar nu imi pare deloc diferit.
daca tot vorbeam de grafica: Minecraft (144 million).Plm