Viata in UK, part IV – condusul

Imi e dor de vremea cand eram pieton. Sincer, imi e dor.

Am fost si mi-am luat o rabla (stiti ca la mine-s toate masinile sunt rable, nu insist pe subiect). Faza e ca m-am gandit eu bine, ba, ce pula mea, eu hai ca m-as mai obisnui cu schimbatorul pe stanga, da’ nevasta-mea nu, si-asa…cum sa va zic eu, e femeie. Asa c-am luat o chestie de-aia “automatic”, pe scurt, nu schimbi vitezele. The downside e ca n-are in pula mea ambreiaj masina.

Cred sincer ca asta a fost cea mai proasta decizie din viata mea.

Anyway, sa-ncepem cu inceputul.

M-a mancat in cur sa-mi iau masina. Sa va spun sincer, aveam nevoie de ea ca de-un coi in talpa, plus-minus. In teorie, mi-e utila, ca aveam maxim de sictir sa nu pot sa ma duc sa-mi cumpar ceva la 2 noaptea, pentru ca, vai, pula mea, e totu’ inchis in zona si ca sa-mi iau o cola de 2 lire tre’ sa platesc 12 pe taxi. Si, ma rog, acum pot in sfarsit sa-mi cumpar 20 de kg de … chestii, fara sa-mi mai rup mainile cu ele. Sigur ca nu voi cumpara niciodata 20 kg de chestii, in principiu pentru ca nu-s atat de idiot, dar hei, acum POT, look at me!

Mai e o parte buna, ca acum nu tre’ sa mai stau (in teorie) dupa autobuz si pula mea, care venea la ora fixa, sa stau sa-l astept, sa-mi calculez eu diverse in functie de ele. Sincer, regret. Imi placea autobuzul aici, oricat de ridicol ar suna. Era liniste, nu era urma de cocalar, inghesuiala, buzunareala etc si, pe deasupra, ma forta sa merg nitel pe jos, astfel incat dupa vreo 3 luni aici in care am mancat tot ce-a vrut muschiu’ meu, am pus pe mine 1 kg (si asta mort de frig). Sigur ca erau si chestii naspa (una din ele m-a facut sa zic “imi bag pula-n ma-ta, ma duc sa-mi iau masina, orice-ar fi”), dar in mare, era beton. Sa nu va las “in aer”, va zic si care-a fost chestia aia naspa: m-am trezit ieri ca stau 28 de minute asteptand autobuzul. Intarziere si nu mai aparea. Ma, ce pula mea? E, si vine un autobuz (alta linie decat asteptam eu, ala care trebuia sa vina cu 45 de minute in urma). Ma urc in el, pe principiul “pula mea, oriunde merge, e mai aproape de job” si-o intreb pe-aia, nu va suparati, da’ autobuzu’ cutare…ce s-a intamplat cu el? A, pai, sa vedeti, ca nu stiu, intrebati supervisorul. Care supervisor? Ea. Si-mi arata o pizda care statea si nota ceva. O intreb pe-aia, papusa, ceva, cumva? A, saptamana asta, mai intarziem, ca facem training posibililor soferi pe care poate o sa-i angajam. Cum adica? Asa simplu, domnisoara e trainee. Da, autobuzul era condus de-o pizda si o alta pizda o supraveghea, sa vada daca e buna de sofer. Cu intarzieri de 45 de minute, pe banii mei, ca pizda noua tre’ sa invete sa te taxeze pentru bilet, sa incetineasca daca trebuie sa opreasca, sa invete drumul (!!!!) etc. Hai sictir, in pula mea, ca eu nu-s platit sa intarzii 45 de minute. Nu ca mi-ar zice cineva ceva (n-are cine), da’ e de prost gust, chiar asa? Pai, ori mergem la lucru si avem ora fixa, ori suntem someri si-o ardem trendy, ce pula mea facem aici?

Totusi, am ajuns sa-mi regret statutul de pieton / autobuzist obosit. Pe cuvantul meu. Imi dau seama ca scriu asta intr-o limba vorbita intr-o tara in care e vag lux sa ai masina (ajungem si la partea cu luxul, np!) si transportul in comun e un cosmar, deci suna vag tampit, daaaaaaaaaaaaaaar…asta-i adevarul.

In primul rand, trebuie sa fii cu adevarat tampit (cam ca mine, asa) sa-ti iei rabla cu cutie automata. E cea mai mare idiotenie pe care-o poti face dupa 12 ani de condus rable cu cutie manuala (daca nu asa se spune si folosesc termeni aiurea sau scriu vreun cuvant gresit, mi se rupe, nu ma pricep la masini).

Masina asta are 2 pedale: frana si acceleratie. Exact, n-are ambreiaj. Problema e ca dupa 12 ani de condus masini “normale” e destul de complicat sa conduci asa ceva. In viata mea n-am apasat mai des podeaua de pomana cu stangul care, btw, nu-i folosit.

Daca asta nu era de ajuns, gee, asta-i Anglia. Asta inseamna ca toti nenorocitii astia beti si drogati merg pe contrasens. Am luat masina de pe o straduta de-asta lesinata, fara lumini sau alte alea si vai, trai-mi-ar mama, trebuia sa fac dreapta la vreo 10 metri de unde eram. Am pornit eu masina cu chiu cu vai, am apasat podeaua cu stangul (si, logic, nu s-a intamplat nimic), m-am umplut de nervi si-am ridicat usssssooooooooooorrrrrrrr piciorul de pe acceleratie. Cu ceva sunete dubioase (care arata ca habar n-am s-o conduc) a pornit, usor de tot. Eh, am prins curaj, hai sa fac dreapta. Fac eu dreapta normal si ma trezesc cu super flashuri si claxoane, pun o frana (si muistul asta a pus placute noi, n-am luat in viata mea asa un cap de volan), scot capul pe geam, ala scosese capul pe geam si perora si-i trantesc un ce pula mea faci coaie, nu stii pe care parte se mer…oh-oh. SORRY, SIR. De mentionat ca era deja 20:30, adica mai era si intuneric bezna afara.

Buuuun, trag eu frumos stanga si incep sa circul civilizat (adica, rupt in pizda de frica, sa tot fi avut vreo 20 la ora (km, evident, nu mile)), urmat de corul pulilor englezesti blocate in gat, in mare datorita faptului ca aveam vreo 5 englezi in spate, toti claxonand sa-i dau bataie. Sa-i dea ma-ta…

Chestia mai tampita este ca nu “simti” masina. Esti obisnuit pe dreapta si logic, te uiti in stanga sa vezi ce vine la o depasire sau chiar in spate (nu c-as avea curajul sa execut o depasire, doamne-fereste, ATAT de inconstient nu sunt). Doar ca nu “simti” partea stanga a masinii deloc. CRED (dar nu bag mana-n foc) ca-n vreo 10 km am ratat cam doua borduri. Pe restul le-am luat, np, sa fiu sigur. Posibil sa fi ratat si vreo 3 tufisuri care zgarie masina, dar nu sunt sigur. In sfarsit, isi merita si pagina asta numele, in sensul ca-i pe bune pe bordura.

Bun, iti urla tomtom-ul “ba, fa-n mortii tai stanga in 300 de yarzi” (nu, nu stiu cum il pun pe metric inca, mai vad eu) si dai sa te uiti in oglinda retrovizoare. Te uiti si vezi frumos tavanul masinii, cerul si cerbul care m-a bagat in fiori, ca la jigodiile astea circula liberi in unele zone, nu de alta, dar oglinda retrovizoare este si ea tot in stanga ta si are un unghi de…n-am cuvinte. Vezi ce-i in spate daca te uiti in ea, da’ frate e asa de…not fucking natural de nici nu stiu sa explic.

Ultima faza tampita: masina te costa X. Depinde de ce-ti iei. Am vazut rupturi la 300 de lire, am vazut masini folosite la vreo 1000-2000 de lire si unele ok la 4000-5000. Asigurarea (obligatorie!) te costa de te stinge. Dar de ceeeeeeeeeee, de ceeeeeeeeeeeeeeee? Aici exista o chestie numita “no claims discount”. Asta inseamna ca in ultimii X ani (unde in functie de X variaza reducerea SANATOS) nu ai avut “Claims”, adica n-ai avut un accident sau ceva in urma caruia sa ceri bani de la compania care ti-a facut asigurarea. Iti faci cu ea o asigurare de vreo 600 de lire pe an, aka 50 lire/luna, nu-i un dezastru, desi deja face cam lux masina (ca nota, autobuzul pe toate liniile posibile si imposibile costa 54 de lire/luna si n-am pus benzina, reparatii sau alte alea deocamdata). Ei bine…eu am 12 ani de condus, nici urma de accident trecut pe undeva, am hartie de la politie pe tema asta si…nu se pune. Nu conteaza. 0 years. Se considera ca-s ultimul tampit care are risc ridicat de accidente (culmea e ca-i adevarat). Daca n-ai hartoaga aia de la ceva companie de asigurari recunoscuta de ei, hehe, SUGI PULA, PRIETENE. Cat ma costa pe mine asigurarea? A, o nimica toata, LOL, 1500 de lire. Wait, what? Da. 1500 de lire. De banii astia iti iei o masina ok sau 2 semi-ok sau 5 rupturi. Da.

Rezumatul: daca iei o pizda, o imbeti si-o droghezi (nu c-ar fi nevoie, they’re all naturals) si o trimiti la prima ora de condus, la scoala de soferi, e cel putin Schumacher pe langa mine. CEL PUTIN. Sincer, nici nu credeam ca poate conduce asa de prost un om, nici daca ma batea cineva cu ranga. Da, da, scriu eu asta, omu’ care mergea cu 200 la ora la ocazii, cu permis pentru motocicleta, masina, camion si camion cu remorca/tir.

Ca bonus, va zic care-a fost cea mai crunta chestie pe care a trebuit s-o fac azi si va las pe voi sa va descurcati, ca-i inutil sa scriu, probabil aveti si voi ceva imaginatie. Citez:

“After 200 yards, enter the roundabout and take the third exit, to the right”.

Cea mai mare “realizare” (urasc cuvantul) a mea de cand am venit in Anglia e c-am ajuns in seara asta acasa, viu si intreg. Daca supravietuiesc o luna la volan, o sa ma consider demn de premiul Nobel pentru pace.

P.S Stiu ca nu va simtiti bine (sau prost) pana nu va zic ce masina e. Opel Vectra 2.2L. Pardon, Vauxhall, ca inca mai avem complexe legate de germani si nu comercializam marcile lor. Chiar daca de fapt Opel a cumparat Vauxhall si-a zis bine, ma, le punem ce nume vreti voi, ca oricum tot va luam banii, simtiti-va voi patrioti.

Daca ai chef sa-mi dai o cafea, o poti face aici

18 Responses to “Viata in UK, part IV – condusul”

  1. bogdan says:

    =))
    Rรขd cu lacrimi, pula mea :))

  2. mof says:

    si eu rad la fel:))din ce povestesti cred ca si un avion se conduce mai usor:))

  3. tetelu says:

    esti tare
    problema cu schimbatorul am avut-o si eu cand a trebuit sa conduc o masina in america. aici toti au cutie automata. ce frane bagam in mijlocul intersectiei vrand sa apas ambreiajul..
    oricum pana te obisnuiesti tine piciorul stang indoit, cat mai departe de pedale ๐Ÿ˜‰

  4. bbcversus says:

    foarte tare, am ras ca prostul holbat in monitor de se uitau toti colegii la mine “ce-ai ba?!”
    eu am zis, pana nu plec din romania, nu imi iau masina, clar, desi am carnet de 9 ani, ma pis pe condusul/cocalarii din bucuresti!

  5. oul bio says:

    banuiesc ca e vectra B (dupa sau inainte de 2002?); bun motorul dar slabuta cutia aia, da erori destul de des. cam ustura consumul, in rest e super masina; s-o stapanesti sanatos si fara incidente.
    cursa pedalei de frana la automata este mai scurta, doar o “mangai”:D o sa te obisnuiesti f repede si o sa-ti placa mai mult, vezi ca are si mod sport (S) pe maneta si evident modul de iarna; nu combina modul de iarna cu cel sport ca ii da cu virgula. nu o tine in drive cu frana de mana trasa ca iar ii da cu virgula.
    butonul de iarna parca trebuie sa-l apesi de fiecare data cand pornesti masina, nu mai stiu exact, vezi tu, trebuie sa fie aprins dar enervant daca trebuie sa verifici/apesi mereu.

    daca ai probleme cu tomtomu’, ia niste lectii d-aci: http://www.youtube.com/watch?v=2ljFfL-mL70

  6. Eu says:

    gz. Vezi ca si spitalizarea costa.

  7. rose says:

    ca raspuns la ce-ai citat:

    pai ce-avea mai daca te mai urcai pe inc-o bordura, prin ceva buruieni si pe urma coborai pe partea ailalta? bine, pana stateai cocotat in varful sensului, le numarai (iesirile) cum voiai tu, de la stanga la dreapta sau invers, depinde care-ti place mai mult si pe care strada iesea a treia la numaratoare , te bagai cu tupeu, nu? ca daca asa zice GPS-ul…

  8. V says:

    @roza : /:) lol?

  9. rose says:

    trebuie sa-ti dau eu acceptul sa razi?

    sau poate vreti sa va povestesc cum merg eu cu doua GPS-uri (unu’ pe telefon si unu’ de-ala normal) prin Madrid. nu stiu cum e prin Anglia, dar aici sensurile unice te distrug nervos. nu-i bai, am GPS

  10. bubalus says:

    @funny.
    vezi si tu ..in prima luna mergi mai putin cu masina sa mai prinzi experienta… :))

  11. Delia says:

    Partea naspa e dupa ce te obisnuiesti cu cutia automata, cand treci pe una normala iti moare sigur motoru’ de vreo 2 ori in ceva intersectie extrem de aglomerata.
    Dar cu volanul pe stanga ma iau fiorii. Pentru mine , care’s cu orientarea zero(da, mai, sunt femeie), sa trebuiasca sa ma uit prin alte oglinzi in nu’s ce unghiuri ar fi criminal .

  12. Ionut says:

    cand ziceai de laguna am zis ca un opel astra din ala e ok, dar parca laguna e mai de … familie. oricum, sa o stapanesti sanatos si da-o blana ca la viteze mari esti mult mai atent decat atunci cand mergi incet! ๐Ÿ™‚

    ps. eu nu stiu cum e cu astea automate, dar de ce”m-am umplut de nervi si-am ridicat usssssooooooooooorrrrrrrr piciorul de pe acceleratie.”? e ca ambreiajul acceleratia? adica apasat la fund e neutru? si cu cat iei piciorul cu atat fuge mai tare? pare … ilogic!

    stai sa recitesc poate nu e ce am intes eu!

  13. tolanu says:

    intr’o saptamana n’ai sa mai ai belele cu gps-ul cu condusu’ pe partea lor sau cu cutia automata …poti sa te bagi sofer de autobuz ๐Ÿ˜€

    ps toata lumea pe aici foloseste virgulele …..eu n’am ca am varsat ceva carling pe tastatura si nu merg neste litere si ceva semne….

  14. Cezar says:

    Bine ca n-ai nimerit una care sa aiba pedala de frana mai lata (mai exact, in loc sa ocupe locul pedalei de frana, cum se intampla in mod normal la masinile cu cutie manuala, de fapt e mai lata si ocupa inclusiv locul ambreiajului) cum am patit eu. Prima data cand am avut ocazia sa conduc o masina cu cutie automata, d-aia a fost, si mai misto, la 2 ani de experienta, trebuia s-o conduc in Italia! :)) Sa vezi tu ce-am muscat din volan cand am vrut sa apas pe ambreiaj si am apasat frana cu stangul (masina pe care o conduc de obicei, are ambreiajul mult mai tare decat frana, deci e o diferenta mare de la un picior la celalalt).

  15. Mihai says:

    Bai, blogul asta e prea stufos si din cand in cand imi mai vine si mie cheful de citit chestii si ras.
    Daca am ras cu lacrimi la chestia asta, ce alte post-uri imi mai recomandati?

  16. patrick says:

    @mihai: sunt multe unde e de ras cu lacrimi, uneori din cauza postului, alte ori din caza comentarior.

  17. Mihai says:

    Pe cuvantul meu ca asta cred ca este cel mai amuzant articol pe care l-am citit vreodata. Sau cel putin, cel mai de impact – din cand in cand imi mai reamintesc de el si dau o fuga pe aici.
    Muie steaua, s-a mai zis?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *