Vineri. 72 de lire. Water.
V-am zis ca eu lucrez de-acasa. Asa ca ies la fumat p-aici pe la rau. Ei, la intrare era pe vremuri o arcada de-aia. Plante agatatoare, flori, puli in cur. Sa fie frumos. Si-a tot fost frumos pana au trebuit aia sa taie draciile, ca trebuiau sa intre cu tot felul de echipamente mari pentru ca pula mea, furtuna, copaci picati si morti in carca.
Mie-mi convine. Acum am pe ce sa-mi pun cafeaua. Cum ma duc acolo, imi pun cafeaua pe un bustean si toate-s bune si frumoase. Mai putin azi. Azi mi-am facut o cafea cu ultimu’ strop de lapte. Eram OK cu asta, gen, lasa ca s-a terminat laptele, da’ oricum tre’ sa ma duc sa pun motorina, iau si lapte, cafeaua asta imi ajunge pana diseara. Era cana plina ochi, gen. Dar, ghinion: era Mickey afara si-si curata taxiul.
Mickey e englez – chav de chav – si conduce un black cab de-ala. Am iesit eu sa-mi beau cafeaua, asa ca Mickey a pus pauza la aspirator si a inceput sa-si bage pula. Ca el s-a saturat de uberisti, ca abia asteapta sa castige procesul, ca le-au intentat proces. Eu, sictirit, il intreb ce are cu ei. Asa, ca si cum nu as avea idee. Iar Mickey incepe sa-si bage ditai pula-n ei, in justitie, in TFL, in Uber, in absolut tot. Si-mi spune aratand cu degetul la geam ca UITE, VEZI, UITE? Aici am eu licenta cu numarul. Si-s obligat sa conduc doar masina asta sau un Mercedes Vita (pula mea care-o fi si ala). Ca am dat 43,000 PE MASINA ASTA, facuta de London Taxi Company. Sau cam asa ceva. Si daca te urci la mine-n masina si patesti ceva sau mori, dispecerul stie licenta si ma ia politia imediat, intelegi? Pe cand in Uber nu stie nimeni. Eu, amuzat, il intreb “cum, Mickey, pai, nu raman in servere datele soferului care-a venit sa ma ia?”. Mickey, nervos “ce futut e aia servere?”. Aaaa, nimic.
Si se enerveaza Mickey si-mi cere sa-i explic. Si-i arat eu pe telefon, uite, coaie, chitanta de Uber, scrie aici pe ce traseu am fost, cu ce masina, cat a costat. OH MY SHIT, MATE, TU MERGI CU UBER? Deja eram dusmanul lui pe viata. Si-i explic eu sa-l calmez: a, nu, boss, vezi, asta-i in Romania, unde NU EXISTA black cabs si nu ai de ales, TREBUIE sa mergi cu Uber. Cum, zice Mickey, nu aveti taximetristi? Ba da, Mickey, dar sunt tigani. Stii tu, tigani? YE, M8, stiu, ca-s niste cacati, nu platesc cursele si fug din masina, nu am mai intalnit asa ceva! Da, Mickey, exact asa fac si cand conduc ei taxiu’. Da Mickey din cap si-mi spune ca totusi n-ar trebui sa merg cu Uber. Ii zic ca-i OK, aici nu merg cu Uber, ca am masina. Si se enerveaza Mickey de credeam ca-i plezneste o vena-n cap ca DACA EU STIU CUM AR FI LONDRA FARA BLACK CABS. Si-i zic ca nu stiu, da’ imi imaginez ca mai putin inghesuita. Si Mickey, la nervi, incepe sa-mi arate ca uite, el are la masina si de-aia de urcat wheelchair, ca fara ei, handicapatii ar fi blocati in casa. Si eu, razand, il intreb “si asta-i o chestie rea, presupun?”. Bai, si asa s-a infuriat Mickey la intrebarea asta de-a futut ditai spitu’-ntr-un bustean. Intamplator, acolo statea cafeaua mea. A varsat-o pe toata. Ma uitam la ce frumos se scurgea lichidu’ ala alb-maroniu in iarba si ma gandeam ca nu mai am strop de lapte si spumegam pe-acolo si-i zic lu’ Mickey? VEZI? DE-ASTA nu iau eu black cabs, ca UITE ce patesti. Si Mickey se face tot bat si-mi zice scurt un fuck off, you cunt si se urca-n taxi si pleaca. Ma rog, pana diseara ii trece.
Acum, ce sa fac, doar nu era sa stau acasa fara cafea, cand eu tre’ sa lucrez. In teorie. Asa c-am zis, hai in pula mea la benzinarie. Si-asa e plina masina de jeg, si-asa nu mai am motorina (tot behaia warningu’ ala ca am ajuns la 28 de mile de combustibil de vreo saptamana, pula mea).
Ma duc acolo, vad ca-i masina mai jegoasa ca mortii ma-tii. Si hai, ce-ar fi s-o spal. Ma uit pe spate, un cauciuc lasat bine de tot. Nu stiu ce pula mea are, eu il tot umflu, el se tot lasa dupa cateva saptamani/luni. Ar trebui sa aflu, in teorie, da’ in practica ma doare-n pula de el. Il umflu cand am un drum de facut (sau cand devine inacceptabil de lasat) si-n rest mi se rupe pula de el. Efectiv nu merita timpul meu pentru 50p, cat ma costa sa bag aer in jeguri. Pana-l mai umflu de cateva ori, scap de masina gen.
Buun, hai la aer. Imi pun eu manusile si incep sa umflu linistit cauciucu’. Pe-aici bagi 50p si, setezi presiunea si incepe sa-ti sufle jegul ala aer pana ajunge la presiunea corecta in cauciuc. OK. Bai, si vine DE NICAIERI – nu-mi dau seama de unde-a aparut – un indian gras si chel si tampit. Si-mi smulge ala din mana, de raman prostit acolo. Si-l intreb “what’s your fucking problem you fat fuck”. Si ala se uita la mine, boscorodeste ceva pe limba lui de scafandri (gen de-aia care tre’ vorbita doar sub apa) si la nervos furtunul si-l duce la masina lui, parcata pe partea cealalta. Si tinea furtunul in mana deasupra masinii, iar eu ma uitam la el si-mi curgea scuipatu’ din gura. Si se intoarce cu furtunu’ – proaspat incarcat de mine – si zbiara nervos WATER!!!! Am simtit ca mi se topeste encefalul, stiti senzatia? NO WATER. AIR! El, nervos, agitand furtunul si dand cu pumnul in aparat: WATER!!! I-am urat un calduros “tranti-mi-as pula-n norocul ma-tii”, i-am luat ala din mana, l-am pus la cauciuc si i-am aratat cu degetul: AIR. A mai futut omul un pumn in aparat si-a plecat. La vreo 20m mai incolo e ala de apa. Da’ pula mea, whatever.
Hai cu bagat motorina. Parchez frumos la pompa si incep sa bag motorina. Apare iarasi indianul si-ncepe sa zbiere: WATER! Bai, ce pula mea e asta, camera ascunsa. Ii zic linistit in romana “da, boss, asta bag in rezervor: apa; e un prototip”. El, nervos, dand din maini la mine, arata spre mercedesul lui, arata spre mine, arata spre mercedes: WATER!!! Am ridicat din umeri, i-am scuipat un “mamaia ta e chiar tigan?” si-am facut plinul. Ma duc inauntru, agat o sticla de lapte, ma duc la coada sa platesc. La coada, in fata mea, un boschetar roman. Genu’ ala cu vesta reflectorizanta. Omu’ dorea sa cumpere un pachet de tigari de 10 bucati (pe-aici exista de-astea, pentru saraci). La casa, alt paki de-ala “no, 20, you go work buy 20”. Boschetarul roman “ce pula mea, TEN, NENE, TEN, CIGA-” si n-a apucat sa-si termine ideea ca apare indianu’ iarasi – era in spatele meu, se zgaieste la el si intreaba nervos “WATER????”. Ba, si-l vad pe boschetaru’ roman cum se infoaie la el brusc, ii fute o flegma mucioasa pe ochi si-ncepe sa-l boscorodeasca in romana “ce-i tigane, esti bazat?” si nici una, nici doua, ii fute o palma si fuge. Indianu’, cu lacrimi in ochi, se uita la ala de la casa, ii boscorodeste si lu’ ala ceva, arata spre mine, arata spre boschetaru’ care fugea si zice pe un ton plangaret “WATER?!??”. Ii platesc aluia motorina, laptele si-l intreb daca mai e valabila chitanta de data trecuta. Aveam o chitanta pe care scria ca dom’le, cumperi un spalat de masina si urmatorul e gratuit. Ala, sictirit “nu, nu mai facem de-astea”. Pai, da, da’ eu am cumparat asta cand faceati. PAI ACUM NU MAI FACEM. Cand sa ma cert cu el (pula mea, ma enerveaza bulangelile astea), iar aud din spate “WATER!”. Rupe-i-s-ar ma-tii apa de bulangiu. Am cumparat nervos alt voucher de-ala de spalat masina si-am plecat, ca deja ma tenta pe mine sa-i fut un pumn in muie idiotului cu apa. Bag pula, nu ma duc eu la parnaie pentru 6 lire…
Am ceva paianjen de-ala aciuat pe langa masina sau in masina sau pula mea. Tot spal masina regulat (cam o data pe an) si tot gasesc la oglinda din dreapta panza de paianjen. Cu cat trece mai multa vreme, cu atat mai mare si mai frumoasa se face. Mai mare dragul. E asa, un fel de perpetuum muibile. Eu spal rabla si curat aia, paiajenu’ o face la loc in ciuda pulii. In plus, au ceva pasari un talent incredibil de-a se balega din zbor fix pe rabla mea. M-au simtit ca-s roman sau pula mea. Asa ca hai, nu ma mai uit eu la 6 lire, da-i cu spalatu’ masinii. E spalatorie de-aia automata. Bagi codul si se aprind beculetele, go forward, stop, fute-o pe ma-ta, stop, fute-o iar, stop. Si hai acolo. Bai, extraordinar echipament. Va spun sincer, mi-a spalat fain masina. Da’ la final, panza de paianjen tot acolo era. Doar ca era uda. E extraordinara automatizarea din ziua de azi.
Am iesit de-acolo si am zis, hai, pula mea, tot am venit pana aici, hai sa si aspir in masina. Ca-i aspirator de-ala pe-acolo. Bagi o lira si ai 4 minute de aspirat. Grozava tehnologie. Nu la fel de grozav e faptul ca avea aspiratorul ala o gura stramba, calcata cu masina si sugea mai prost ca Laura, ca alta comparatie nu am. Nu mergea bagat pe nicaieri pe langa scaune sau intre scaune sau pula mea. Nu. Asa, pe la mochete. Si pe-acolo mai mult muta jegul, praful, scrumul, alea. Ca de aspirat, nici gand. Da’ facea un zgomot fain, asa, ca si cum ar merge. Ce sa zic. Ma uitam precaut in jur in timp ce aspiram, sa nu vina nebunul sa mi-l ia si pe-asta si sa-mi zbiere WATER!!!
Si-acum am ajuns inapoi acasa si ma uit la chitanta. Motorina, spalat masina, lapte, 70 de lire. O lira pe aer, o lira pe aspirator. 72 de lire futute-n pizda pe ziua de azi. Si vad mesaju’ de la Patrick, cum imi da el citate de pe facebook in timp ce se caca pe el de ras, cu de-aia care scriu ca ei castiga 150 de lire pe saptamana. Cum pula mea muncesc si traiesc sclavii aia, chiar ca nu-mi imaginez. Ca sinuciderea mi se pare cea mai decenta optiune pentru ei. Brexitu’ o sa-i omoare pe sclavii astia. In 2013 dadeam 50 de lire pe cacaturile astea. Acum 72. Da-te-n pula mea.
In fine. Macar e vineri. Muie Steaua.
Water
Sugi pula.
:))). Dar măcar ai aflat ce voia indianul cu apa?
Nu. N-am idee. I-am aratat idiotului unde-i chestia de apa. Habar n-am ce pizda ma-sii cauta. Cel mai probabil era de-ala cu mental health issues, ca tot citesc despre ei.
Wind, water, Captain Planet!
Water!
ciudat, petrolul a scazut de prin 2014, doar stii ca s-a intalnit cartelul OPEC sa scada productia ca-i pretul prea mic.
—
referitor la uber; in BV cand s-au lansat veneau si taximetristii cu masini afiliate companiei de taxi sa preia comenzi uber. Nu stiu ce dracu mai e pe acolo ca la cat de mare e orasul rareori am nevoie de taxi. Oricum bizar sa apara un taxi de firma cand comanzi uber.
Paianjenul ala e bagat in cochilia oglinzii. Am patit si eu asa si l-am ignorat pana s-a decis sa se mute in masina. Evident, fiind paienjenitza s-a gandit ca e gigea sa si-o traga la mine in masina si sa puiasca la mine in masina. Asa ca intr-o vara m-am trezit ca gaseam paianjeni si paienjenei peste tot in masina – sa nu isi imagineze cineva ca era vreo 1310 – era o Laguna din 2007. Am parcat masina intr-o zona cu mult praf si soare si departe de vegetatie vreo 2 saptamani si s-au decis sa se mute, dar nu inainte sa ma trezesc la 160 la ora pe autostrada si sa vad o chestie multipeda coborand de pe parasolar pe mana mea.
Acum am un razboi cu soarecii. M-am trezit cu furtunul de vacuum pentru turbina mancat – asta dupa ce acum 2 masini am gasit un soarec mort la motor pentru ca ramasese blocat intr-o bucla din sasiu.
Da, e amuzant sa te pasioneze masinile si sa fii perfectionist. Cand treci in liga mea (masina merge ceas si interiorul e spital nemtesc) incepi sa te lovesti de tot felul de probleme.
Ba, al meu nu a puit, ca e acolo de vreo doi ani. Nu prea vad ce as putea sa ii fac. Daca dau jos oglinda, mi-e ca nu mai pot sa o pun la loc pe urma. Pula mea, daca intreaba cineva, e petul meu, da, asa imi place mie, sa am un pet mai exotic, ce?
La mine-n masina e un fel de plancton. Nevasta arunca jegul in dreapta jos, frimituri cat cuprinde, ambalaje. Deh, cine dracu mai are timp de masina cand tre’ sa cari plozii peste tot. Nasol e cand uit sa mai arunc bucatile mari, coji, resturi si e cald afara. E ca si cum ai sta langa un cos de gunoi unde se preling lichidele ramase (sau o ghena din aia buna). Plus geamurile nu se deschid ca muistii din grupul VAG s-au gandit sa puna pret 1000 RON pe un rahat de piesa ce comanda geamurile electrice. Pentru 1000 de RON deschid usa, da-o-n pula mea. Am intrebat daca nu poate sa-mi puna cu manivela si a ras retardul ala de la dealer, ca cica confort si sloboz. Optiune e sa ai doar in fata electrice, ca de obicei lumea vrea peste tot… lume moderna, ce kkt.
Dar masina merge si cu tona de praf pe tabla si cu voma de copil stearsa in scarba de pe tapiterie si cu jegul sus mentionat. Pe motor nu pare sa-l doara asta prea tare. Cam asa-mi plac mie masinile.
Lol, what the actual fuck, tu ce conduci acolo, coaie, ghena?
La mine “jeg” inseamna scrum, praf si bucati de frunze (ca pula mea, nu stiu pe unde poti merge pe jos in UK fara sa calci prin frunze). La tine deja e cu coji si resturi, wtf =))
Tu cu ghena, zmeul cu sobolani…wtf, inteleg ca e Romania, dar ce pula mea?
Ca idee, la mine asa arata jegul (pula mea, am zis ca nu prea mergea aspiratorul ala cum trebuia):
Poate-ar trebui sa caut ceva … aspirator de masina. Daca o fi existand ceva decent. Cand o duceam la spalatorie si le ziceam alora sa curete si interiorul, faceau baietii o treaba de mantuiala (Dupa cum se vede) Asa ca n-o mai duc, plm, ma fut in ea de masina.
Bonus, rabla unui vecin. Ala-i englez, da’ pe el CHIAR nu-l plac pasarile deloc.
Anyway, nu-s un tip violent, da’ daca mi-ar arunca nevasta prin masina coji, ambalaje etc, cre’ c-as fi tentat sa-i fut vreo doi pumni in mecla, asa, de control. Ori asta, ori i-as spune in ce directie e statia de autobuz/tren/metrou, ca poate pricepe mesajul.
Soareci nu am avut (e chituita bine masina, ca-n bancu ala cu testul cu pisica). In schimb de mîțe sfartecate iarna am mai auzit, ca deh, motoru-i cald s-afara-i frig si-nnorat.
Eu conduc masina ocazional, mai mult bicicleta. Nevasta oricum conduce net superior, eu sunt doar cu rezistenta la drumuri lungi. Cand vine vorba de parcat in pozitii bizare, urcat pante nasoale, pe drum neasfaltat ca sa ajungi la mama dracului (gen cabana cozia) conduce ea. Nu e masina de teren, e o skoda roomster (are garda inalta – gen logan) si nu prea am mila cand vine vorba de gropi. E o tabla-n mortii ma-sii ce rahat… Antrenamentul copilariei intre dealuri/munti isi spune cuvantul in cazul ei; eu, copil fiind, priveam intinsele campii de la marginea orasului dragnea sau dealurile viticole doljene. Si cand am dat permisul am parcat cu spatele intr-o parcare goala. Parcare laterala n-am facut de ani de zile de prin B.
Nu iti imagina ca e ceva de dezinfectat masiv dar cand uit si un fruct nu e terminat sau e pe sub scaun nu e chiar ok mirosul (+ ca geamurile alea nenorocite din fata nu mai merg). Plus cand a vomitat un copil m-am dus si eu la spalatorie, am zis sa-i fac un bine masinii; ca si-asa nu primeste decat 1 data la un an maxim, cand adun tone de chestii in timpul vacantei. Pai bine sa fie? O intreb pe vita aia cat ma costa si imi zice ca “nu mi-e scarba, dar trebuie sa aloc un baiat doar pentru masina, vino marti la 8 dimineata”. Mai vine ma-ta ca eu stau pe drumuri ca va e lene voua sa-mi luati banii. Astfel ajung sa sterg eu voma de acolo, in scarba, ca unii nu vor 200RON + bani de spalare de la mine sa-mi faca tapiteria cu aburi si alte substante dedicate.
PS: Vrei o poza cu tastatura de prin camin 😀 ? dar sa treaca ceva timp de la masa de prinz.
Probabil te-ai prins ca nu prea tin mult la obiecte…
Eu zic mersi ca sta cineva cu animalele de copii. Nevasta lucreaza tot in IT. Mereu ma intreaba ce am mai frecat pe la munca, ce-am mai rasfoit pe net. Stie ea ce stie. Deci pentru relaxarea pe care o primesc la servici nu m-as aventura in optiunile de mai sus prea mult. Adica ii zic sa mai arunce, dar cand ies eu cu astia cu masina prin weekend (yeee, soferul de weekend) treaba se precipita rapid si masina devine irelevanta.
Apoi diferentele de aspect sunt minore: la ce ai tu in pozele alea mai adauga mici urme de regurgitari, voma si urme de incaltaminte uda/murdara prin putine locuri. Cam atat, ca la spalatorie e greu sa-mi ia banii mie, mai bine ia 20+15 (interior+exterior) de la 8-10 insi RON decat 200 + 20 RON de la mine. Logic.
Pai, la obiecte nu tin nici eu, dar la respect cam da. Si cineva care-mi arunca in masina resturi sau ambalaje nu ma respecta prea mult.
Voma. Fructe putrede. Firimituri. Noroi.
Nu vreau sa ma gandesc ce se intampla la serviceuri.
“Da bo$$, s-a slabit un clips de la radiator si trebuie sa schimbam turbina. Meanwhile si injectoarele. 3000 de euro”.
Pe mine ma amuza povestile voastre cu coispe mii de euro/lei pentru schimbat nu stiu ce. Zic asa, in ideea in care-n 1000 de lire imi iau alta masina. Cand i-au dat aia dauna totala pentru Lexus, Patrick a dat pe volvo-ul lui (S…ceva cifre intre 40 si 90, facut in 2004) 300 de lire, asa, sa aiba ceva de condus pana ii vine alta idee. Afacerist, pula mea, a luat vreo 6000 in total pe el, cred…si si-a cumparat o rabla de mers la lucru pe 300. Si inca merge. Meanwhile in Romania “tre’ sa dau coispe miliarde de euro ca trebuie nu stiu ce piesa”. Siiigur ca da, boss, se poate?
Haios. Mie sa-mi ceara cineva mai mult de 600 de lire pe orice reparatie, i-as rade-n nas si i-as ura sa mi-o ia in falci.
Nu stiu chief, eu am facut revizie la SUV mare cu 350 lei (400 e la logan). Piese de origine, uleiuri japoneze.
Eu ziceam de cei cu atitudinea “da-o draq de de galeata” pana pica un surub si apoi dau xxxxxx euro/lei.
Dar de aia cu “nu ai cutie manuala esti femeie” nu zici nimic? Lol. Ca eu ma cert mereu cu cate un driver care daca vede automata face spume si incepe cu motive gen Arsenie Boca.
Cam atata costa MOT si aici. Vreo 65 de lire.
Habar n-am de treaba cu automata/manuala. A mea merge si/si. Cum preferi. Eu merg pe automata in general, ca nu prea vad la ce ma ajuta manuala – mai ales cand ai schimbatorul in stanga.
Aia cu manuala probabil e mai reusita pentru ultravitezomani sau aia care fac “liniute”. Eu nu intru in nici una din categoriile alea. Prin oras merg cu 30-50 mile/ora, in functie de portiune, iar pe autostrada, unde poti sa bagi viteza, merg de cateva ori pe an. Asa ca pentru mine efectiv nu conteaza. Automata ma scuteste de doua dureri de cap (schimbatul vitezelor si-o pedala-n plus), asa ca nu ma plang.
Pentru mine nu-nseamna nimic “prinde suta in X secunde”. Mi se rupe pula in cate secunde prinde suta, ca limita e de 30 de mile la ora prin oras, pe unde-am eu treaba. Si cum nici macar nu stiu ce-s aia cai putere, cilindri nu stiu cum, pompa nu stiu de care, turbina herpaderp…ma doare fix in pula. Mie daca-mi critica un om masina presupun imediat ca-i un dobitoc complexat. Nu-mi dau seama ce fel de om ar fi preocupat de specificatiile tehnice ale rablei care ma duce pe mine la lucru/pub/supermarket/padure.
Inteleg sa discuti de cateva features utile – gen daca are sau nu airbags si daca are sau nu cateva chestii placute (scaune incalzite, parbriz de-ala care nu te chioraste, loc in portbagaj) sau de poluare si cam atat. Cand un om discuta de motor/schimbator, mie mi-e clar ca adora pula. Adica, pula mea, e o consumabila. Fix cum e un cartus de imprimanta. Nu vezi oamenii normali discutand despre care cartus de imprimanta baga cel mai pur albastru sau pula mea.
Pentru mine, aia crizati cu masinile intra in aceeasi categorie ca aia care se bat in bodega ca sa demonstreze care echipa de fotbal de divizia C e mai smechera – Avantul Faurei sau FC Avortul Vascauti. Adica imbecili congenitali.
Pai e bine. Esti clientul tinta pentru masina in care se pompeaza fonduri imense in acest moment. O sa apara in cativa ani pe strada masinile fara sofer. Adica fara volan sau pedale. Bagi o destinatie intr-o aplicatie si asta a fost. Se ocupa masina de tot. 🙂
Nu esti violent? Eu cred ca esti prea bland. Numai pt faza cu cafeaua ii tinteam un scuipat in ochi. La ala cu “water” ii invarteam furtunul de aer pe dupa gat, direct. Ce pot sa spun, cred ca erai “zen”. Ref la masini, just some tools.
@ZmeulZmeilor
tu cred ca ai probleme, sau ai erectie cand te uiti la masina. cum dracu sa platesc asa ceva?
Ba sa stii ca sunt genul ala. Daca imi place logan, am erectie la loganul meu din parcare. Nu exagerez cu curatat/bibilit dar motorul si interiorul trebuie sa fie ceas. Exteriorul… Well, cred ca stii cum e Bukakeale.
Si ca sa stabilim costul reviziei la dealer autorizat:
Anul trecut 797RON, acum 2 ani 955RON. Totul cu factura, piese, garantie, manopera & shit. Ala 955 e pentru ca mi-au schimbat si bujiile daca imi aduc bine aminte. Departe de mia/miile de euro.
Nu stiu de unde scoti tu preturile alea sau la ce service obscur, dar sincer nu m-as baga. E doar o data pe an si prefer ceva garantie.
Bonus: de vreo 3 ori mi-au dat ei cu apa pe tabla ca era jegoasa in ultimul hal. Ca sa citez “e inclus in pret, stati linistit”. Vezi? Eu fac economii cu spalatul masinii, nu cu service-ul.
Cauta si tu pe net importatori autorizati si vezi acolo preturi. Ca idee, la 350 lei am pus filtre mann/jakoparts si ulei Eneos. A, manopera la baiatu ca fiind SUV e suficient de inalta sa ma bag pe sub ea fara elevator. In 1ora jum totul gata.
Lol, cand eu va zic ca astia va fac pe fata voi batmanbatman.
Mai sincer, eu sufar de zgarcenie la unele (read: multe) chestii. Nu-ti imagina ca nu m-am interesat cat costa si prin alte parti. De aia nu dau 1000RON sa-mi repar geamurile, ca peste tot am gasit doar cu suma aia. Am avut o incercare esuata cu dez.ro si m-am lasat (timp, telefoane … imi strica fengshuiu’); plus cu returul ca boii mi-au gresit piesa + cu anunt pe olx sa scap de tona de gunoaie primite pe langa, doar nu-s depozit in pula mea. De unde vine diferenta de pret? Piesele “echivalente” prin unele service-uri, manopera, factura (“vrei factura, bon?” sounds familiar?). Aici am garantia ca aia folosesc piese originale recomandate-n VAG group si chiar e pe bune; odata m-am dus sa-mi schimbe nu stiu ce piesa mai rapid la un service de cartier, dar competent, omul era mirat ca a schimbat o piesa originala!. Reviziile le fac mereu la reprezentanta, ca daca vand cotețul am istoric si toate cele. Daca nu, un program gen rabla o fi ok. Ultima oara am calculat ca imi iesea cu vreo 150-200RON mai ieftin pe la un service din asta, dar “s-ar putea sa n-o termin azi”, “zi-mi ce piese vrei”, gen fute-ma-n cur cu detalii irelevante pana cand iti dai seama ca trebuie sa-i lasi si sa mergi unde totul e predictibil cu programare and shit. Cum ar fi sa-i zic nevestei ceva gen: am lasat masina la service, pula mea poate termina maine, te descurci cu taxi-ul, copiii sunt foarte cuminti etc.
Nu ma imbrac extravagant ca si cum as avea fata de stors bani, masina iti imaginezi cum arata, deci cred ca nu prea imi iau tepe din astea in general calcand pragul unui dealer. Si repet, trebuie sa fac compromis la unele chestii (piese de exemplu) ca sa ajung la <200RON reducere la alte service-uri. Nu stiu cum reusesti tu sa-ti faci singur revizia (bagat pe sub masina, whatever), ca eu am jurat sa nu pun mana pe masini (exceptand becuri si sigurante) de cand incerca taica-meu sa ma convinga prin '95/96 sa-mi fac un "hobby de weekend". Asta pe vremea in care aparea Cielo, stii masina aia care la 90-100kmph puteai sa spui ca o poti conduce tu pe ea nu invers cum era dacia 1300 a mea:
EU (copil retard): – va curge ceva jos la masina
EL (smecher): – e de la aerul conditionat
Stupefiant era pentru mine faptul ca taica-meu cara sculele in spate la fiecare drum spre dolj, ca deh, dacia 1300 rulez. Si tot antrenamentul asta de weekend i-a servit lu' taica-meu fix pula cand i-a murit loganul in mijlocul drumului: totul capsat, nici un surub vizibil, plastic covers etc. L-au luat pe platforma (era in garantie) si in 2 min dupa ce i-au pus calculatorul i-au si reparat-o. Citez "un punct de masa".
—
Water!
Da, hai sa vorbim de serviceuri autorizate. Vrei sa vorbim de VAG care abia acum incep sa marturiseasca ca au o problema cu motoarele? BMW care au fluidele in masina “pe viata”?
Da, am dus si eu actuala masina la reprezentanta pe vremea cand inca aveam incredere. Am plecat cu rotile fata loose . Cu masina de dinainte (Toyota – sa ma omoare Mano) am plecat fara scut si o cheie fixa in motor, tot din reprezentanta. Opelul de dinainte s-a oprit pe autostrada ca nu au strans bine fuse-boxul (daca apasam pe el aveam curent in masina, daca nu, taia curentul in toata masina – f misto pe autostrada). Toate astea pentru o carte de service si “piese agreate”? Lol. Lol rau. Piese agreate? More like facute de aia care fac pentru toate marcile – 10 lei Jakoparts 50 lei Citroen si piesa vine din aceeasi fabrica, doar ambalajul difera.
Ca sa schimb uleiul desfac 5 suruburi. Ca sa schimb filtrul 2. Ca sa schimb filtrul de aer- 4 clipsuri. Ca sa desfac filtrul de motorina – 4 inbusuri. Filtrul de polen – 2 clipsuri.
Bai, asta e problema: e mega simpla mecanica. In ziua de azi cand exista pdfuri, forumuri,youtube si scule mega ieftine voua va e frica sa desfaceti suruburi? Orice problema la orice masina o gasesti pe forumuri, doar sa cauti.
Vad ca Mano are un V.V. – super masina. Punem pariu ca in 1 ora il pot invata sa si-o serviceasca singur? Da, cam improbabil dar daca omul isi face singur compurile o samanta de scandal tot exista.
Am ajuns dereglat cu mecanica de cand am avut Laguna si se strica in parcare – o reparam la reprezentanta si tot se strica. Dupa 2000 de euro tot varza era – se defecta in parcare. Dupa 1000 de lei si muuuuult research al meu+mana mea masina facea 20.000 de km anual fara probleme.
Da,probabil ca par vreun carpaci cu mainile negre si miros de ulei in masina. Lol. Anual ies cu ea in offroad, pe autostrada duce 200km/h si toata lumea ma intreaba daca e benzina la cat de silentios e motorul. Csf ncsf una e cand iti pasa si alta e cand ai IQ egal cu temperatura camerei si lucrezi in reprezentanta/service.
OFFTOPIC:
Salutare la toata lumea! 🙂
Daca nu ma mai tineti minte, eu sunt tipul ala cu probleme de auz, picat acum o luna in Anglia, pe nepusa masa, la o spalatorie de masini, impreuna cu prietenul meu de la tzara, Sucala.
Asa…, deci fusaram in Englezistan, vazuram lebede de-aproape, spalaram masinile visurilor noastre si plecaram acasa, ca nu ne ieseau banii. Ne ajungeau doar pentru casa si masa, ori de-astea aveam si noi in Romanistan. In ultima zi Sucala i-a pus custura la beregata lu tiganul ala de ne-a adus acolo(lucra cot la cot cu no si ala) si l-a intrebat de ce ne-a chemat daca nu scoatem 1000 lire\luna, cum zicea. Si cica sa ne dea banii pe care i-am cheltuit pe drum, ca stie unde sta si o sa ii rupa mainile de n-o sa se poata sterge nici la cur, ca cumnatu-sau e caraus prin Europa si poate pica acolo oricand.
Eu acum sunt la tara, pentru ca Pastele si pentru ca somer glorios iar cum zilele astea o fost ploaie si frig, in loc sa dau la cazma si sa umblu haimana prin sat, am jucat Candy Crush Soda si citit pe nerasuflate vol. III din Borgia – Michel Zevaco. Pierdeam vietile din joc, injuram, citeam pana se refaceau, jucam, injuram si tot asa…, pana cand, din greseala, am observat un bug la jocul asta, bug pe care l-am exploatat la greu. Unde pana mai ieri jucam cu gaura cat gamalia de ac, acum jucam relaxat, intocmai ca un vietzash pe invers. Unde pana mai ieri treceam un nivel in cateva zile, acum fac si doua-trei nivele pe zi(un nivel contine 15 jocuri). Unde pana mai ieri inchideam jocul injurand, acum inchideam jocul din cauza plictiselii.
Mi-am zis ca “ce chestie tare am descoperit, aproape la fel de tare ca si CheatEngine, ala, cu care pecalisem toti prietenii ca sunt un Rainman al zilelor nostre pe vremea cand jucam Candy Crush Saga! :D”
Cum buzunarele imi fluturau in vant, intai mi-a fugit mintea sa monetizez treaba asta vanzand secretul dependentilor de Candy, insa mi-am zis ca ar fi oarecum anevoioasa si as scoate putini bani avand in vedere cum se “lateste vestea” pe net.
In a doua secunda mi-am adus aminte de un articol de pe net, care vorbea despre faptul ca cineva a descoperit o bresa in securitatea Yahoo, FB sau Gmail, nu stiu care anume, corporatie mare, oricum, si a fost refuzat la plata din cauza ca a exploatat bugul si a mai dat si pe la altii inainte de a semnaliza. Ce am inteles eu din toata tarasenia aia a fost ca, sunt rasplatiti cei care semnalizeaza buguri si ma gandeam ca o fi asa si in cazul jocului astuia, fiindca este un joc foarte popular iar ei ar pierde o gramada de bani daca toata lumea ar exploata bugul asta, ca probabil ati vazut si voi, pentru a-ti prelungi numarul de mutari, vietile sau alte avantaje, este necesar sa sa scoti bani din buzunar. Facand o paralela, cu bugul descoperit de mine e ca si cum ai incepe fiecare partida de poker avand minim careu de… popi.
Acum vin intrebarile mele, ca stiu ca voi sunteti in marea majoritatea IT-isti, sau pe-acolo:
1. oare dau vreun ban bulangii de la Candy, daca le semnalizezi un bug?
2. in cazul in care dau, eu ma gandeam sa cer 5000 de iepuroi, sa fie bine, ca sa nu fie rau, ca de cam ataia asa avea eu nevoie: 4000 pentru aparatele alea cu care cica as auzi si exploziile solare si 1000 pentru un telefon ultiml raget, cu care sa le controlez. O fi mare suma? O fi mica? 😀
Stati asa, nu dati in mine, ma, ca nu e vina mea! Intuiesc ca, nu ati terminat bine de citit punctul 1, ca v-ati si dat pantalonii jos…. Da, stiu, chestia aia o puteam afla si eu, insa, cum spuneam, sunt la tara, iar la tara am casa intre doua dealuri inalte si semnalul de Net de la Orange vine dupa cum bate vantul, iar cand vine, vine cu tzaraita, desi am antena la care se conecteaza stickul. Asta inseamna ca imi vad unghiile crescand in timp ce se incarca paginile…. Pe deal, unde am semnal supersayan, nu ma duc de frica, ca am fost acum o saptamana sa caut ceva despre taierea murilor Thornfree si in alea 10 min, cat am cautat, mi-a futut Win10 aproape 5 GB pe updateuri, ca i-am zis la urma de cristosi si colaci, ca tot venea Pastele…. Acum mai am Net undeva, sub 250 MB, scriu textul in Notepad, ma sui pe deal, il trimit si scot stickul din notebook 😀
No, acum daca aveti vreo informatie sau un sfat cu privire la ale doua intrebari, eu imi scot anticipat caciula de miel in fata voastra!
@Manowar: vad ca m-am intins destul de mult cu vorba si zic ca ar merge ca textul asta sa fie transformat in articol. Avand in vedere ca e plin de IT-isti pe aici, e posibil ca discutia sa alunece intr-o zona care sa ne permita si noua, muritorilor, sa mai aflam cate ceva despre dedesubturile dedesubturilor IT-ului.
Vezi tu cum este mai bine…, mosia ta!… 🙂
Generation Y.
Habar nu am ce spui p-acolo. Mie imi merge masina foarte bine si asta pentru ca am grija minimala, adica sa ma duc cat de cat la timp sa-mi fac revizia sau cand imi apar becuri in bord si sunete cu iz de “ba, ai grija ca-i ceva naspa”.
Ce sa zic, ghinion, dar sa nu zici tu ca-n B nu-s service-uri ca lumea ca sa mor daca te cred. Si de unde dracu stii tu care-i traseul pieselor, de la fabrica pana-n cutia de la magazin? I mean wtf?! Controlezi tu tot lantul de productie, ai inside info? Las-o-n sloboz, sau ai facut o comparatie “la ochi” asa romaneasca si ai tras evident o concluzie.
Da, fa-o. Sunt convins si ca o sa ii spui ca daca nu-si cumpara un calculator special de 3k euro (pentru modele noi) nu poate sa faca diagnoza. Sau plm, tu faci diagnoza dupa mirosul si gustul piesei sau cum faci? Sau un conector la calculatorul masinii si un program piratat pe laptop, sunt convins ca abia asteapta sa caute coduri de eroare pe net sa-si dea seama ce e cu masina, nu sa se duca la service.
Mai zi-i si de update-uri de software, ca in mortii lor, masinile astea sunt burdusite de software, chiar si alea relativ vechi. Mai zi-i cum pui tu o versiune “crackuita” ca ce cacat s-ar putea intampla?
Ia mai zi ce faci tu cu uleiul ala uzat, il bagi la canal nu? Sau iti mai trebuie un vas si-l mai duci si la reciclare, valabil si pentru alte piese. Invata-l pe manowar, sa-si faca garaju’ service in pula calului, ca de asta are nevoie.
Tu si cei ca tine nu pricep ca-n lumea asta exista servicii. Unele-s proaste, unele-s bune. Doar pentru ca ai dat de niste cretini nu-nseamna sa-ti faci tu service-ul singur. Ok, schimbi o siguranta, un bec, ceva consumabile banale, dar bai, hai sa lasam si pe altii sa manance o paine pentru ca vezi tu, fiind autorizati poate au mai multe informatii decat tine referitor la probleme. Si-n pula mea, vorba aia “orice cacat se resofteaza”, nu sunt cazuri in care un update de software rezolva probleme destul de serioase. Doar nu faci reverse engineering pe acolo.
Deci permite-mi sa ma simt jignit. Adica pot sa operez/upgradez servere care tin 2-3 milioane de utilizatori pe zi, intr-o tara la circa 10.000 de km distanta de mine prin 1 desktop virtual si nu pot sa fac o diagnoza printr-un GUI? Lol. Adica pot sa fac troubleshooting la o chestie mega abstracta (un ecran negru) si nu pot sa fac mentenanta la un motor care are toate matele la vedere? Pai lol.
Da, daca serviciile si fabricantii ar fi onesti, as pune banul pe masa. Da, chiar as face-o. Uite, exemplu ca zilele trecute vorbeam cu cineva: BMW zice ca fluidele in cutie sunt lifelong – fabricantul cutiei zice sa se schimbe la fiecare 150.000. Renault zice sa faci revizia la motor (ulei+filtre) la 20.000. Japonezul care a proiectat motorul la 15.000 max. Spune-mi tu ce crezi ca se intampla daca asculti berbecul de fabricant? Adauga si praful+traficul de talie mondiala din Ro.
Da, vei spune pai muta-te, dar e o singura problema, asta e politica marcii worldwide si eu nu vreau sa imi iau masina noua. Cand oi avea alea minim 2 mil d dolari in buzunar, posibil sa imi iau si eu o masina noua. Posibil, dar mi-e ca as fi si mai rapace gandindu-ma ca daca fut banii repede ajung iara la ninetofive.
Treaba cu Dieselgate abia a zgariat buba supuranda sunt tone de alte smecherii ale fabricantilor.
Uleiul uzat se preda la benzinarii.
Piesele se pot urmari dupa codul de bare de pe pret, fiecare fabrica are propriul cod – doar te uiti la cod, indiferent ce scrie pe ambalaj codul este acelasi (traiasca ISO). Sa zic ca unele pastreaza chiar stantza marcii? Adica iei piesa Febi cu logoul marcii pe piesa. Lol, imi imaginez ce bani din procese s-ar face.
In other words, sums it up pretty well: https://motherboard.vice.com/en_us/article/why-american-farmers-are-hacking-their-tractors-with-ukrainian-firmware
Bai, nu ascund ca ma relaxeaza sa mai fac una alta la masina din an in paste (zilele trecute senilizam curatand scurgerile de la trape ca le-am colmatat de la mers prin padure). Dar nu inteleg logica asta: esti un daciot distrus cu masina care moare in drum daca nu te lasi servisat de “specialisti”.
Cat despre Mano nu mi-e teama ca nu ar intelege. Lol, mi-e teama ca ar face cum face un tovaras al meu pe care tot eu l-am “invatat mecanica”. Schimba doar filtrul de ulei la 5.000 km si completeaza cu ulei. Because oricum tine masina 2 ani si filtrele de aer se pot curata.
Bai, cu riscul de a deveni aici un Olivia Steer al masinilor, te contrazic din nou.
1. Uleiul uzat se preda la benzinarii – standard european ai draq birocrati brucselezi.
2. Piesele se urmaresc foarte usor. Fabricantul are un cod al lui pe toate produsele. Asta inseamna ca indiferent daca scrie Febi sau Honda, pe codul de bare trebuie sa apara codul lui (traiasca ISO). Daca esti un pic atent, gasesti inclusiv pe net poze cu piese “made by producator”, vandute pe siteul producatorului care au pe ambalaj codul de bare al fabricantului real.
3. In other words, apropo de mantogareala si fabricanti:
http://www.digitaltrends.com/cars/john-deere-tractor-hacks-ukrainian/
4. Fabricantul agregatului de pe masina spune ceva, fabricantul masinii spune altceva. In cine ai incredere? Dupa logica ta, un lichid care sta inchis, intre fiare care se freaca si se incalzesc poate sa isi mentina proprietatile chimice mai mult de 2-3 ani? Hai sa zicem ca isi mentine proprietatile (desi orice chimist acum ar face apoplexie) dar ce te faci cu fulgii de metal din suspensie?
5. Sunt inginer telecom si mentin/operez/upgradez servere de telefonie mobila (care tin zilnic 2mil-3mil de utilizatori) aflate la 10.000 km distanta prin 2 desktopuri virtuale si nu sunt in stare sa interpretez un GUI amarat cu manualul in fata? Adica e mai usor sa depanezi ceva abstract (cu comenzi si logica si futai) decat sa repari o masina, in fata ta, care face sunete, mirosuri si are totul la vedere? Si pentru care ai tutoriale, helpuri, manuale, filmulete, explicatii inclusiv un istoric (cauti “face asa” si gasesti inca xxx care au patit inaintea ta). Si apropo, marile probleme la masini nu vin de la chestii nevazute (software, bugs, errors) ci de la mecanica/electrica sau imbinarea intre ele. E amuzant, nu-i asa? Ceva care are traditie de 200 de ani sa fie mai putin fiabil decat o industrie care are un 30 de ani in spate. Nu am auzit ever de airbaguri explodate din senin sau frane aplicate ca a avut compul de bord eroare. In schimb peste tot se plang toti de galerii infundate, furtune ciupite, lubrifiere ineficienta, deformare termica samd.
6. Am zis eu ca nu sunt serviceuri ca lumea? Or fi dar daca e ceva ce pot face eu simplu, ieftin, eficient si imi mai si place de ce sa ma duc la ei? A, derp, daca e ceva mega specializat unde imi trebuiesc scule mega complicate si scumpe ma duc – dar ii fut in gura pana iese cum scrie la manual nu cum recomanda ei.
7. Ce crackuri/software upgrade? Wtf? Am auzit de rechemari nu de “iti upgradam softul masinii de la ShaormaMk1 la FalafelMk1.0”. Nu sunt telefoane si nici invers, lol. Da, in primii 2 ani nu exista pe piata interfata compatibila cu noile modele dar dupa maxim 3 apar. Si apar facute de baieti care ori le fac pentru fabricanti ori le proiecteaza pentru ei. Tu chiar crezi ca la fiecare model/an se inventeaza un nou USB/port HDMI (sa zicem?). Lol, nu, toate sunt standard. As vrea sa vad Mercedes din 2015 cu firewall si parola la calculatorul de bord. lol. Daca iti spun ca mai toate “calculatoarele de bord” nu sunt nici macar Arduino ci niste microchipuri programabile ce o sa zici?
8. Am un amic ca Mano (ba chiar mai rau, Mano face curat in ea). Dupa ce l-am invatat oleaca ce si cum si a inteles niste chestii omul face revizia schimband filtrul de ulei la 5000 km si completand cu ulei (daca e nevoie) iar filtrele le scutura cu foenul. Pe motiv ca oricum tii masina 3 ani. Asa ca frica nu e ca nu ar intelege ci ca i-ar pasa si mai putin de masina.
@ZmeulZmeilor: stiu ca-i o intrebare tampita, dar “ce masina ai?” chiar ma intereseaza ca si eu caut sa-mi iau ceva “nou”, si ce ai tu pare misto, SUV caruia ii faci singur revizia, diesel 200kmh, silentios. Chiar vreau parerea unuia care a avut-o pe mana. Cel mai mult mi-a placut faza ca te bagi Sub ea fara Elevator.
@ZmeulZmeilor
Ai prea mult timp liber. Poate ar trebui sa iti canalizezi energia catre altceva mai interesant. Inteleg, faci o data, de doua ori asta, gata frate. S-au spulberat secretele.
Plus ca in telecom nu esti platit asa prost incat sa te uiti la 1000 RON pe an cat dai la o revizie.
Dar daca tu simti ca “te fac pe fata” … fa-ti un service, plateste taxe, salarii si mai vedem.
Asta e cea mai mare aberatie pe care am auzit-o. Arduino e o jucarie, nu o sa ajunga in viata lui pe un sistem safety critical. Nu stiu ce stii tu despre safety critical systems dar eu am cam lucrat prin domeniu si iti pot spune ca Arduino nu o sa ajunga in viata lui pe o masina. Dar da-i inainte cu pasiunea ta, ca poate poate maine iti faci o masina cu RaspberryPI. What can possibly go wrong? Tu intelegi ce inseamna norme de safety? Stii cat ar costa arduino/raspPi ca sa treaca o certificare de safety critical?
Dar stii tu ca e facut tot in china/taiwan/korea… deci e la fel.
@Manowar
Imi veni ideea mareata, uite cum te razbuni pe babuinul ala: cand apare urmatoarea data, iei pusca d-aia cu apa(pe care o tii in masina, pregatita si incarcata fix pt evenimentul asta)si sari la el hotarat si incepi sa-l fugaresti stropindu-l si strigand: “HELL NO!!! H2O!!! HELL NO!!! H2O!!!”. Sau si mai simplu o arzi fix ca-n film, faci pe amabilu’-“Come! I show you water!”; il duci unde e furtunu’ si-l stropesti cu furtunu’ strigand aceeasi chestie.
Sa-i faci si tu lui ziua placuta.
WATER!
\m/
Pai avand in vedere ca zilnic ma joc pe calculator si citesc cate 2-3 carti pe luna, da, am timp – de ce nu as avea si de 1-2-3 ore max odata pe an? Sau odata la 6 luni? Si am zis ca_compul de bord e un microchip – care chiar asta e.
@alex: Hyundai Santa Fe din 2009 – nu iti imagina ca ajungi la 200km/h la fel de usor ca un X5 dar tot sta bine pe autostrada. Depinde ce vrei, pe mine m-a interesat sa fie in ordinea urmatoare:
1. Fiabila (sa nu ma lase pe coclauri).
2. Diferential blocabil/permanent 4×4
3. Usor de reparat/facut mentenanta
4. Comoda, silentioasa, safe
5. Economica la consum/piese/impozite
6. Generatie mai veche cu probleme deja cunoscute si usor de rezolvat.
Aici o sa ma omoare Mano, dar eu nu am gasit cele de mai sus simultan la generatia 2007-2009 pentru Touareg, X5, X3, Kuga, XC90, Koleos, Cx7 (acum 3 ani cand am luat actuala masina sau 4 ani cand am luat aceeasi masina din 2007, manuala). Ori se strica repede si e scumpa piesa, ori ramane in namol ori are sute de probleme inerente (se poate verifica chiar si pe honestjohn.co.uk ce le poate pielea celor de mai sus).
A, da wow factor peste 500000, multe brizbrizuri, cai putere, pasaret la usa dar pe mine ma intereseaza sa nu se strice de 100 de ori pe an si sa nu ma doara inima cand mi-o zgarie vreun ciotec. Sau cand intru cu namolul de bucuresti in ea.
Mplm, dar generatia 2007 inseamna deja 10 ani. Poate pe masini mai noi ai avea mai putine probleme? Adica inteleg treaba cu masini sh, costa mult una noua, dar poate daca iti iei ceva din 2014-2015, ai mai putine probleme?
Eu, sincer sa fiu, nu m-as baga nici sa schimb un surub la masina. Nu ca ulei pe maini sau plm, dar nu inteleg “infrastructura” si nu ma bag la ce nu inteleg. Pe langa asta, daca eu fac astea, mecanicii auto din ce traiesc? 🙂
Nu vreau sa fiu unul din aia care isi iau saptamanal masina la ciocan, enerveaza toti vecinii si, la schimb, strica masina din ce in ce mai mult.
Nu cred ca e magie sa schimbi o piesa, dar nu am invatat nimic despre masini, asa ca poate e mai bine sa nu ma bag eu.
Si mai e si alta chestie: daca nu ii faci ce trebuie facut in service autorizat, e mai greu de vandut cand vrei sa scapi de ea (aici).
Perfect de acord, doar ca eu am spus de norme safety critical ce implica multe chestii gen realtime samd. Nu vrei sa-ti prinda frana “putin” mai tarziu ca nu stiu ce aplicatie de background facea CPU starvation, nu-i asa? Daca vrei detalii cauta pe net despre ce vorbesc. E irelevant ca e PIC sau ce dracu o fi, trebuie sa treaca anumite norme.
Bingo; asa e peste tot si oricine cu creier verifica istoricul. Ai “gauri” in istoric, suge-o cu service-ul lu’ gigi, ala ieftin; dar in .ro merge si asa pentru “ca-l stiu eu ca e baiat de treaba”.
Si apoi se mira lumea ca service-urile sunt de proasta calitate. Asta cand toti le evita de parca le-ar lua piese din masina sau “te fac pe fata”. Ca investitia in service e zero, ca chiria nu conteaza, ca salariile sunt implicite de la mama natura, ca unelte etc. Logic!
Boss, daca vrei masina super confortabila, Hyundai Santa Fe e miezu din pizda. Am condus 17 ore cu un Santa Fe din 2010 si a fost super bine, fara sa ma simt paralizat sau altceva. Sa compar, acum cateva saptamani am condus un BMW X3 din 2017 si pana la cinema ma durea deja spatele, masina super faina dar nu atat de confortabila ca Santa Fe.
Lol, what the fuck, nu am comentat nimic de calitatea service sau de costuri. Sau ii raspundeai zmeului?
Eu, daca as lua Tesla, as lua-o noua. De baterie si alte alea. Alte masini as lua doar sh (plm, de ce as pierde eu aia 20k din primul an, mai bine ii pierde altul, lol). Ceva de 2-3 ani daca mi-ar trebui ceva decent sau ceva de 8-10 ani daca mi-ar trebui doar o troaca de mers la supermarket/pub/lucru. Ma rog, as lua o rabla noua doar daca ar fi platita de companie. Eu, pe banii mei, nu as da 40k+ pe o masina. Nici daca as avea salariul de doua ori mai mare.
@Robert: stai sa vezi cum iti clantane dintii in X5 si cum ramai in noroi cu el. Lol. Si sunt BMW, vorba aia. Da, misto din afara si inauntru dar not my cup-o-tea. Prea rigide, prea fitoase si pierd “utility” din SUV. Iar SF ala sa vezi ce frumos merge pe coclauri. De 4 ierni mie mi se rupe daca “a trecut sau nu plugul” sau “nu e loc de parcare”. Lol, o infigi in orice namete.
@Iulian: ok, las-o cu compul de bord. Hai sa o luam altfel. Daca motorul/anexele sunt tehnic perfect, de ce sa derpuiesc in sistemul de diagnoza? Parca diagnoza raporta problemele nu producea probleme. Sau tu crezi ca la motoarele astea noi gasesti problemele doar din comp? Si serviceurile nu se dezvolta ca nu le platim? Da, 110% de acord. Si eu si toata romania care se plange de prostia si incompetenta din ele – inclusiv din perioada de “boom” economic. Lol.
@Mano: de acord. Diferenta intre noi e ca mie imi pasa de ele si nu le duc la service. Acum daca ma gandesc la serviceuri sunt in UK (cu mult peste DE) probabil… Poate, poooate as avea si eu incredere. Pe vremea cand aveam Laguna cautam la dezmembrari un scut (masina nu avea scut) si nou era mult prea scump. Am vazut niste Lagune de UK cu 200-300k mile in bord. Bai, deci iti venea sa plangi langa ele cum puteau sa arate masinile alea si ce bine le mergeau motoarele.
Si tot ziceti de masini din 2014-2015. Bai, in 1993 un furtun era tinut de 3 suruburi de metal. In 2000 de 3 suruburi de plastic. In 2007 de 1 surub de plastic+clips. Acum acel surub e tinut doar de clips de plastic. De aia toti urla ca sunt de kko toate masinile noi. Incerc sa gasesc niste poze din america cu un Chevrolet (parca) care arsese – nu a mai ramas decat caroseria, motorul si anexele. Chiar si volanul+scaunele se topisera – volanul ffs!!
Pai, la 2000 de mile pe an, cat ziceai ca faci, ar cam trebui sa fi un pic fraier sa iti iei masina noua. Inteleg ca iesi in oras, ca e comod sa cari cumparaturile de la supermarket, da’ sa arunci cu 40K pe geam doar ca sa iti bei cafeaua pe un portbagaj de masina noua…mdeh, e cam extravagant, cred eu.
@ZmeulZmeilor: ok, merci, daca mi-ai spune si motorizarea e ok. ce-mi spui tu ca are SantaFe-ul, nu are X5-ul, eu ma uitam spre Toyota Rav4 din 2006 aia de 2.0 tdi.
@Manowar: cu masinile “mai noi” sunt Probleme si in special Probleme dinalea concepute de producator sa mai treci pe la Service-ul autorizat cat sa le mai iasa si lor de-o ciunga. Campionii sunt cei de la VAG(gen: daca ti s-a dus bateria trebuie aranjata din computerul de bord, nu poti lua una noua de pe ebay la 50 iepuroi si s-o montezi din 3 suruburi si go,…nuuuuu.. aud ca sunt unele modele la care trebuie sa cotizezi la Service autorizat pt un bec) dar nici cu BMW sau Mercedes nu mi-e rusine.
Cu mersul la Service am urmatoarea problema: dureaza mai mult sa te duci, programezi, futi in cur, enervezi decat daca faci tu in fata casei unele chestii, deci nu neaparat de bani, cat de TIMP. Asta daca excludem magariile gen schimbat uleiuri doar pe hartie sau ca dom´le tre sa schimbam franele placute si discuri ca sunt uzate nu puteti merge asa, ca-i periculos. Cu franele sperii clientul, sunt usor de schimbat (pt.un Service)relativ ieftine (la cumparare)si-l incarci pe bietul nestiutor de vre-o 300 iepuroi din pix. Ceva-ceva tot trebuie sa te pricepi chiar daca nu vrei sa atingi Masina cu surubelnita. Bun nu zic sa faci acum service-ul acasa da asa pe ici pe colo chiar nu merita sa mergi in Service pentru orice cacat. Deci: ori o rabla noua (daca e platita de Companie e si mai bine) daca iti permiti sa pierzi bani, ori ca un amarat 9-17 una de 10 ani cu hibe cunoscute.
Despre Tesla am mai spus: nu m-as arunca sa iau din prima Model3, astept urmatoarea generatie Model3-2.0 ca tehnica sa se dovedeasca fiabila si in practica, nu doar in testele producatorului….asta in afara de problema cu incarcatul. Bine daca m-ar durea in pula de bani mi-as lua direct SUV-ul de la Tesla
E 2.2 crdi – Rav e mai fiabila/practica decat SF dar si mult mai mica. La 1.90 dau cu capul in stalpul median cand ma intorc sa ma asigur.
Stai sa vezi la BMW. Daca schimbi galeria de admisie (which is a fucking tub!!! Un tub ffs!!!) trebuie sa sincronizezi chipul de pe el cu cel de pe turbina si cu cel de pe evacuare. Pana acum 1 an se putea face doar la service. Daca schimbi turbina trebuie sa schimbi si admisia si evacuarea pentru ca nu sunt invers-compatibile. Si multe alte dansuri din astea porno, o sa ajunga masinile sa fie zei si nu fiare.
Bai, in meseria mea, cei mai periculosi nu sunt aia care-s prosti de nu stiu nimic. Aia stau cuminti si nu strica. Cei mai periculosi sunt aia semidocti, care stiu cate ceva, au impresia ca se pricep, asa ca se baga si strica RAU.
Nu vreau sa fiu echivalentul lor la masini. Recunosc ca nu stiu nimic despre ele – la ce dracu’ sa ma bag?
True that! Doar ca daca vrei un motor performant la raportul putere/masa masinii trebuie sa-i faci fitness. Mai pui compozite in loc de tabla etc
Welcome to the future. Asteapta sa bage si niste criptare pe ECU (OpenSSL, nu ceva special) si o sa-ti faci treaba *doar* in service-uri autorizate. Nu zic ca e bine, doar ca in directia aia se merge.
@Mano: sa schimbi un bec, o siguranta, sa controlezi nivelul uleiului mi se par chestii minimale pe care trebuie sa sti sa le faci. apoi sa nu te tepuiasca in Service prea tare adica gen. daca ti-au schimbat o Frana sau un amortizor chiar daca nu trebuiau schimbate sa vezi macar ca-s noi daca tot le platesti degeaba. Cand te sperie cu diverse chestii (cu franele e aproape clasica) ca trebuie schimbate cand tu te-ai dus pentru altceva sa sti sa poti spune las-o asa in pula mea ca merge!
@ZmeulZmeilor: felicitari, omule! Pe mine nu ma tenteaza nimic din ce tine de mecanica, asa ca las treaba asta pe mainile celor care se pricep.
Nu-ti impartasesc pasiunea pentru Santa Fe si nici parerea despre X5 (condus amandoua si in regim de autostrada, dar si in off-road). 🙂
Sa schimbi un bec a ajuns o operatiune complicata . Asa sunt masinile de azi.
It’s ok man, de aia sunt x marci. Daca am fi toti la fel ar fi o singura marca si aia gri si urata. Lol.
Plm, sigurante si becuri pot schimba in casa. La masini probabil ca nu e o idee buna sa ma bag eu.
Iar mie daca imi zice cineva in service ca trebuie schimbat nu stiu ce, le rad in nas. Gen am un Vauxhall Vectra, am dat 1200 de lire pe el. Incearca sa ma tepuiesti pe mine ca trebuie ceva de peste £600, ca iti rad in nas.
Schimbatul unui bec? Lol ia uitati aici ce simplu se schimba lichidul de parbriz la renault twingo (promit sa nu vomit): https://www.youtube.com/watch?v=RXaV41zMA60
Zmeule, banuiam ca e o chestie tampita, da’ nu mi-a dat prin cap ca ar putea fi atat de. 🙂 Puii mei, un amarat de Twingo… Bine, n-ar trebui sa rad prea mult ca si nevasta-mea (inca) are un Abarth si a fost foarte distractiv cand a ramas fara lichid de parbriz. A umplut rezervorul si nu iesea nimic din duzele alea. Asa ca s-a gandit sa mearga la reprezentanta. Si au suflat aia in furtunele alea de le-a venit acru. Nimic nu iesea. Ce sa vezi?! Sunt doua rezervoare, unul in stanga, unul in dreapta, unul pentru parbriz, altul pentru faruri. Ea umpluse doar unul, iar aia de la reprezentanta nu stiau ca exista si un al doilea. Masini…
Mie-mi face cu ochiul un Volvo V90 Cross Country. Sau un Audi A6 allroad.
ok, @ivanilici, chiar vroiam sa-ti cer si tie o parere ca la pretul de Santa Fe gasesti X5 doar din prima generatie.
de A6 allroad mi-a spus un prieten mecanic si patron de service sa nu ma puna draq. sa-l intreb de Volvo si de SantaFe. Oricum pt. nevasta voi lua un Rav4
Mi-e silă de ăștia care cumpără chestii chinezești/coreene/japoneze și apoi se plâng ca le iau asiaticii joburile și că nu-s plătiți destul.
@Gamedog:
1.vorbim aici de chestii SH
2.faza asta cu eu nu cumpar chinezarii e mai mult o satisfactie personala, daca nu cumpar eu cu siguranta va cumpara altcineva, poate mai ieftin dar va cumpara
3.ai Idee cate chestii “made in Germany” sunt facute in China?
4.m-am plans eu pe undeva ca nu-s platit destul?
Meanwhile, pula mea, mi-a picat rabla mot-ul.
Go figure. Ori o repara astia, ori cre’ ca voi deveni mai apropiat de-un bmw sau mercedes. csf, ncsf
Sfat prietenesc: Daca intentionezi sa faci tot 2000 mile pe an nu-ti lua masina noua. Gen, d-aia de 40k sau cat plm sunt astea in UK. Oricat de mult ti-ar surade ideea sunt bani aruncati pe geam daca nu esti nici pasionat de masini, nici nu calatoresti mult. Si oricat de mult ai castiga, sa arunci avansul unei case pe un suport de cafea e non-sens. Chit ca nu o folosesti in 5 ani masina aia nu mai face mai mult de 25% din valoare.
Stiu cum e cand te-apuca scarba de reparat rable si nevoia de a avea un lucru bun pe termen lung si plm, dar trebuie sa si merite.
Adica, eu fac 20 000 km pe an si tot nu prea merita sa imi iau un BMW nou de 40k EUR, presupunand ca as avea banii aia. Ca dca as trai intr-o tara unde poti inchiria masini de oriunde ( nu romania) as iesi mai ieftin cu taxi + chirie.
Mda, amin.
Amin si 400 de lire. Amin lol. Bawwww.
@Alex.x3s: la pretul de Santa Fe nou (care, daca nu e slab motorizat si are si ceva optiune pe el, trece lejer de 35k), poti lua un X5 de vreo 3-4 ani.
Pentru sotia ta: la ce foloseste masina? Cat merge cu ea? Ce buget ai?
Eu am comandat pentru a mea o Mazda CX-3.
. Scuze, dar ce-i aia “ciotec” in intelesul de mai sus?